شناسایی حاملین گروه های سرولوژیکی A، B، C، W135، Y، X نایسریا مننژیتیدیس با استفاده از روش Multiplex PCR در نازوفارنکس دانش آموزان مدارس کاشان طی 1390 Print

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
نایسریا مننژیتیدیس باکتری بیماری زایی است که در نازوفارنکس افراد بدون ایجاد علایم بالینی، کلونیزه می شود. از سیزده گروه سرولوژیکی مختلف نایسریا مننژیتیدیس فقط گروه های سرولوژیکی A،B،C،W135،Y،X نقش اصلی در ایجاد بیماری دارند. این مطالعه با هدف تعیین میزان حاملین گروه های سرولوژیکی نایسریا مننژیتیدیس با استفاده از روش Multiplex PCR در نازوفارنکس دانش آموزان کاشان انجام پذیرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت مقطعی بر روی 1289 دانش آموز شهر کاشان در سال 1390 صورت گرفت. نمونه گیری توسط سواب از قسمت نازوفارنکس انجام یافت و در محیط کشت انتخابی کشت داده شد. جهت تعیین هویت سویه ها از روش های بیوشیمیایی استفاده شد. سپس با روش Multiplex PCR گروه های سرولوژیکی آنها مشخص گردید.
نتایج
از 1289 دانش آموز، 115 نفر (9/8 درصد) حامل نایسریا مننژیتیدیس بودند که 75 نفر آنها (2/65 درصد) پسر و 40 نفر آنها (8/34 درصد) دختر بودند که ارتباط معنی داری بین جنس و میزان حامل بودن مشاهده شد (032/0= P). بیشترین حاملین را گروه سنی 15 تا 19 سال (3/12 درصد) به خود اختصاص دادند. هم چنین، میزان حاملین با افزایش تعداد اعضای خانواده ارتباط معنی داری را نشان داد (001/0> P). در این مطالعه فقط گروه های سرولوژیکی C (107 مورد) و B (8 مورد) شناسایی شد.
نتیجه گیری
از آن جایی که گروه سرولوژیکی C با بروز اپیدمی در ارتباط است و واکسنی برای گروه سرولوژیکی B جهت پیش گیری در دسترس نیست، یافت شدن این دو گروه سرولوژیکی می تواند حائز اهمیت باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
181 تا 187
لینک کوتاه:
magiran.com/p1127478 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!