ارزیابی اثرات ضد باکتریایی عصاره های اتانولی و آبی گیاه پنیرک و نانوذرات نقره بر روی استافیلوکوکوس اورئوس و سالمونلا تیفی موریوم در شرایط آزمایشگاهی و مدل حیوانی

چکیده:
مقدمه
استافیلوکوکوس اورئوس و سالمونلا تیفی موریوم از عوامل مهم عفونت های کسب شده از مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان ها هستند. عفونت های ناشی از استاف اورئوس مقاوم به متی سیلین معمولا در بیمارستان بوده و در سذاسذ جهان در حال افزایش می باشند. مطالعات گسترده ای جهت یافتن ترکیب های جدید به عنوان جایگزین آنتی بیوتیک ها صورت پذیرفته است. هدف از این پژوهش ارزیابی و مقایسه فعالیت ضد باکتریایی عصاره های پنیرک و نانو ذرات نقره علیه استافیلوکوکوس اورئوس و سالمونلا تیفی موریوم مقاوم است.
روش پژوهش: در این پژوهش که در شرایط آزمایشگاهی و مدل حیوانی انجام می گیرد.ابتدا عصاره های آبی و اتانولی برگ های پنیرک تهیه و میزان MIC و MBC عصاره ها و نانوذرات نقره بر روی استافیلوکوکوس اورئوس و سالمونلا تیفی موریوم با روش های رقت در براث و انتشار چاهکی در آگار تعیین گردید. در مطالعه مدل حیوانی، ابتدا CFU/ml105×5 باکتری استافیلوکوکوس اورئوس و سالمونلا تیفی موریوم به صورت داخل صفاقی به 24سر موش ماده BALB/c به 8 گروه 3 تایی تقسیم و از هر تیمار به 2 گروه تزریق و 2 گروه نیز به عنوان گروه های شاهد دریافت کننده نرمال سالین استریل بودند تزریق و بعد از 24 ساعت مقدار 5/0 سی سی (برابر با غلظت MBC عصاره ها و نانو ذرات نقره) از عصاره های`پنیرک و نانوذرات نقره به صورت داخل صفاقی تزریق شد و تعداد کلونی های باکتری های مذکور طحالی پس از 7 روز از آلودگی با کشت بر روی محیط مولر-هینتون آگار شمارش گردید. یافته ها با نرم افزار SPSS و آزمون آماری One Way ANOVA LSD)) تحلیل و در p کمتر از 05/0 معنی دار تلقی شدند.
یافته ها
نتایج به دست آمده مشخص نمود که MIC و MBC عصاره آبی پنیرک برای استافیلوکوکوس اورئوس 2/3 و 5/6 میلی گرم بر میلی لیتر و عصاره اتانولی 5/6 و 13 میلی گرم بر میلی لیتر و نانو ذرات نقره ppm 2/6و 5/12 بودند و میزان MIC و MBC عصاره های آبی و اتانولی پنیرک برای سالمونلا تیفی موریوم با یک دیگر برابر و مقدار آن ها 2/52 و 5/104 میلی گرم بر میلی لیتر و برای نانودرات نقره ppm 5/12و 25 بودند. در مدل حیوانی(in vivo)، میانگین تعداد استافیلوکوکوس اورئوس رشد کرده در 24 ساعت پس از کشت سوپرناتانت طحالی برای عصاره های آبی و اتانولی پنیرک به ترتیب CFU/ml 103×3، CFU/ml 104×2 و برای نانو ذرات نقره CFU/ml300 در مقایسه با گروه کنترل CFU/ml107×3 و برای سالمونلا تیفی موریوم به ترتیب CFU/ml103×6، CFU/ml104×7 و 500 CFU/mlدر مقایسه با گروه کنترل CFU/ml108×4 بودند.
نتیجه گیری
در مجموع نتایج بررسی های شرایط آزمایشگاهی و مدل حیوانی مشخص نمود که عصاره آبی پنیرک و نانو ذرات نقره در مقایسه با عصاره اتانولی بیشترین فعالیت ضد میکروبی موثر بر روی استافیلوکوکوس اورئوس و سالمونلا تیفی موریوم دارند و می توانند در ساخت داروهای جدید مفید باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
105
لینک کوتاه:
magiran.com/p1129091 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!