شناسایی کلبسیلا پنومونیه تولید کننده بتالاکتامازهای وسیع الطیف KPC در نمونه های بالینی در ایران

پیام:
چکیده:
مقدمه

امروزه کلبسیلا پنومونیه مقاوم به چند دارو تولیدکننده بتالاکتامازها، یکی از عوامل مهم عفونت های بیمارستانی محسوب شده و مشکلات درمانی در دنیا ایجاد نموده اند. هدف از این مطالعه شناسایی کلبسیلا پنومونیه تولید کننده بتالاکتامازهای وسیع الطیف KPC (blakpc) در نمونه های بالینی در ایران می باشد.

مواد و روش ها

پس از تعیین هویت تا سطح گونه با استفاده از روش های کشت و بیوشیمیائی، تعیین حساسیت 180 ایزوله کلبسیلا پنومونیه به 14 آنتی بیوتیک مختلف با استفاده از روش دیسک دیفیوژن انجام گردید و حداقل غلظت بازدارندگی (MIC) برای مروپنم و ایمیپنم تعیین شد. سپس تمامی ایزوله های کلبسیلا برای وجود ژن blakpc با روش مولکولی PCR مورد بررسی قرار گرفتند.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به وجود ژن blakpc در کلبسیلا پنومونیه و امکان انتقال افقی این ژنها به باکتری های دیگر، بایستی ضمن تغییر در الگوی مصرف آنتی بیوتیک ها، به معیارهای کنترل عفونت های بیمارستانی توجه بیشتری گردد.

یافته ها

در این تحقیق از 202 ایزوله کلبسیلا، 180 ایزوله (1/89%) به عنوان کلبسیلا پنومونیه و 22 ایزوله به عنوان کلبسیلا اکسی توکا (9/10%) تعیین هویت شدند که بیش از 55% کلبسیلا پنومونیه ها مقاوم به چند دارو بودند و به مروپنم و ایمیپنم مقاومت بالای 40% نشان دادند. MIC ایزوله های مقاوم به کرباپنم ها بالای μg/ml 32 بود. نتایج PCR نشان داد که 22 مورد (9/11%) از ایزوله ها دارای ژن blakpc بودند که اغلب این ایزوله ها از نمونه های ادرار و خون بیماران بستری در ICUو بخش اطفال جداسازی شده بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p1130819 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!