بررسی رفتارهای تغذیه ای سالمندان در زمینه پیشگیری از زخم معده در شهر شیراز

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
جمعیت سالمندان در ایران رو به افزایش است. و در بین مشکلات عمده آنان تغذیه نامناسب اختلال شایعی می باشد که بیشتر اوقات تشخیص داده نشده و درمان هم نمی شود.در این مطالعه به تعیین رفتارهای تغذیه ای سالمندان در زمینه پیشگیری از زخم معده در شهر شیراز پرداخته شده است.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر از نوع مقطعی – تحلیلی بوده که بر روی 270 نفر از سالمندان (184 زن و 86 مرد) شهر شیراز صورت پذیرفته است. معیارهای ورود به مطالعه شامل سالمندان بین 70-60 سال که فاقد بیماری های روانی و یا جسمی و ذهنی پیشرفته بودند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای متشکل از اطلاعات دموگرافیک، سوالات آگاهی سنجی و چک لیست عملکرد تغذیه ای سالمندان بوده است. جهت سنجش ارتباط بین وضعیت تغذیه و فاکتورهای دموگرافیک ازمدل رگرسیون لجستیک استفاده شد.
نتایج
در این مطالعه 48% زنان و 41% مردان مسن دچار بیماری و تحت درمان بودند. شیوع بیماری های مختلف مانند پرفشاری خون، آرتروز، پوکی استخوان و دیابت در زنان بیشتر از مردان مشاهده شد. تحلیل رگرسیون لجستیک نشان داد که در بین عوامل دموگرافیک رابطه عملکرد صحیح با سطح تحصیلات (68/0-18/0 CI=، 31/0= OR)، درآمد بالا (3/4-6/1=CI، 7/2=OR)، سن بالا (8/3-3/1=CI، 9/1=OR) از نظر آماری معنی دار بود.
نتیجه گیری
با عنایت به اینکه امکان مداخله مناسب در اغلب عوامل موثر یافت شده در این پژوهش وجود دارد، اهمیت توجه به اصلاح رفتارهای تغذیه ای سالمندان و تدارک برنامه های مناسب تغذیه ای بیشتر از طریق مداخلات آموزشی پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1134180 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!