کارایی برونکوسکوپی فایبراپتیک در تشخیص بدخیمی پلور

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
افیوژن بدخیم پلور یک عارضه شایع است. برونکوسکوپی فایبراپتیک روشی است که امکان مشاهده مستقیم آسیب و نمونه برداری را فراهم می آورد. هدف این مطالعه بررسی کارایی برونکوسکپی فایبراپتیک در تشخیص بدخیمی پلوربود.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی، 52 بیمار دچار افیوژن اگزوداتیو پلور با منشاء ناشناخته که به دلیل خلط خونی، آتلکتازی یا افیوژن وسیع بدون جابه جایی مدیاستین، وجود ضایعات اندوبرونشیال در آن ها مطرح بود، بررسی شدند. بیماران تحت بی حسی موضعی، با استفاده از برونکوسکوپی فایبراپتیک بررسی شده و یافته های به دست آمده ثبت شد. هم چنین، شستشو، نمونه برداری کشت میکروبی و بیوپسی انجام گردید. داده های با آزمون آماری مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
استفاده ازبرونکوسکوپی فایبراپتیک در 22 بیمار(3/42 درصد) به تشخیص علت زمینه ای افیوژن پلور منجر شد. در مواردی که خلط خونی وجود داشت، احتمال کشف علت افیوژن با برونکوسکوپی فایبراپتیک به طور معنی داری بالاتر بود (04/0=p)، اما افیوژن وسیع و آتلکتازی در دستیابی به تشخیص قطعی با استفاده از برونکوسکوپی فایبراپتیک نقشی نداشت.
نتیجه گیری
در بررسی بیماران دچار افیوژن پلور مشکوک به بدخیمی، اگر برونکوسکوپی فایبراپتیک در بیماران دچار خلط خونی انجام شود، می تواند به تشخیص کمک کند، اما انجام آن به صورت روتین برای این بیماران توصیه نمی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
86 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p1135334 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!