بررسی اثرات نوروپروتکتیو فراکسیون اتیل استاتی برگ گیاه Solanum nigrum L بر شدت دژنراسیون مرکزی موتونورون های نخاع پس از کمپرسیون عصب سیاتیک در رت نر نژاد ویستار

پیام:
چکیده:
مقدمه
به دنبال آسیب آکسونی فرایندی بنام کروماتولیز درجسم سلولی نورون ها ایجاد می شود. لیپیدهای استخراج شده از برگ گیاه اسفنگخور Solanum nigrum L خاصیت ضددرد، ضدتب و ضدالتهابی را به همراه دارند. پس احتمال اینکه این عصاره شدت تخریب سیستم عصبی مرکزی را کاهش دهد، وجود دارد. هدف از این تحقیق بررسی اثرات نوروپروتکتیو فراکسیون اتیل استاتی برگ این گیاه بر شدت دژنراسیون مرکزی موتونورون های نخاع پس از کمپرسیون عصب سیاتیک در رت نر نژاد ویستار می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه 48 سر رت نر نژاد ویستار به وزن 250 تا 300 گرم به طور تصادفی در شش گروه (کنترل، کمپرسیون، تزریق فراکسیون اتیل استاتی با دوزهای mg/kg25 و 50 و 75 و 100) تقسیم شدند. در گروه های تیمار، فراکسیون اتیل استات به صورت داخل صفاقی2 بار در طول دوره تزریق شد. پس از 28، روز رت ها با روش پرفیوژن تثبیت و پس از نمونه برداری از قطعات کمری L2-L4 نخاع و پاساژ بافتی از آنها برش های 7 میکرونی سریال تهیه شد. در برش ها پس از رنگ آمیزی با آبی تولوئیدین شمارش نورون های حرکتی شاخ قدامی نخاع به روش دایسکتور انجام شد.
نتایج
به طور کلی دانسیته نورونی در گروه های کنترل، کمپرسیون، تیمار 25 و 50 و 75 و 100 به ترتیب 1739 و 781 و 1189 و 1418 و 1630 و 1030 بود. دانسیته نورونی گروه کمپرسیون نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری (05/0(p< داشت. در همه گروه های تیمار غیر از تیمار (mg/Kg100) دانسیته نورونی نسبت به گروه کمپرسیون افزایش معنی داری داشته است(05/0p<).
نتیجه گیری
فراکسیون اتیل استاتی این گیاه با دوز mg/kg75 دارای بیشترین اثرات نوروپروتکتیو برنورون های شاخ قدامی نخاع پس از ایجاد ضایعه می باشد. دانسیته نورونی در این گروه به کنترل نزدیک تر است. که احتمالا حاکی از اثرات آنتی اکسیدانتی و ضدالتهابی عصاره می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
197 تا 207
لینک کوتاه:
magiran.com/p1135495 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!