بررسی تاثیر دارچین بر هموگلوبین گلیکوزیله بیماران مبتلا به دیابت نوع 2

پیام:
چکیده:
مقدمه
در سراسر دنیا، شیوع دیابت نوع 2 به سرعت در حال افزایش است. علیرغم درمان های متعددی که برای این بیماران وجود دارد هنوز این بیماران بخوبی کنترل نمی شوند. با توجه به بررسی مطالعات مشابه، اطلاعات ضد ونقیض در زمینه تاثیر دارچین در کاهش قند خون و هموگلوبین گلیکوزیله وجود دارد، لذا این مطالعه با هدف تاثیر دارچین بر هموگلوبین گلیکوزیله بیماران دیابتی نوع 2 صورت گرفت.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی، 71 بیماردیابتی نوع 2 با نمونه گیری آسان در مطالعه وارد شده و به صورت تصادفی ساده در دو گروه (35 نفر دارچین و 36 نفر دارونما) قرار گرفتند. معیارهای ورود به مطالعه شامل عدم بارداری و شیردهی، HbA1c بیشتر از 7 و FBS بین 140 تا 250 و عدم استفاده از انسولین جهت درمان دیابت بود. به بیماران گروه مداخله علاوه بر درمان عادی روزانه یک گرم دارچین به مدت60 روز و به گروه دارونما نیز به مدت مشابه دارونما(سلولز میکروکریستالین) داده شد. میزان هموگلوبین گلیکوزیله روز اول و دو ماه بعد اندازه گیری شد. پس از جمع آوری داده ها تجزیه و تحلیل با استفاده از نرم افزار SPSS وآزمون های کای اسکوئر، من ویتنی، t مستقل و t زوج انجام شد.
یافته ها
دو گروه از لحاظ مشخصات فردی، BMI، HbA1c و FBS تفاوت معنی داری نداشتند. میانگین سنی واحدهای پژوهش9/8± 3/54 سال بود میانگین و انحراف معیار HbA1c قبل و بعد از مداخله در گروه دارچین به ترتیب (7/1±9/8، 6/1± 9/8) و در گروه دارونما(4/1±4/8، 3/1±3/8) بود. اختلاف معنی داری در میزان هموگلوبین گلیکوزیله بین دو گروه دارچین و دارونما در روز اول و 60 روز بعد ازمداخله مشاهده نشد(870/0 = p).
نتیجه گیری
در این مطالعه، با مصرف یک گرم دارچین به مدت 60 روز هموگلوبین گلیکوزیله بیماران دیابتی نوع 2 کاهش نیافت. اما پیشنهاد می شود مطالعات بیشتری با مقدار بالاتر دارچین و مدت مصرف طولانی تر انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1135733 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!