مقایسه اثر گل راعی، ویتاگنوس و ویتامین E بر سندرم پیش از قاعدگی:کارآزمایی بالینی تصادفی شده

پیام:
چکیده:
مقدمه
سندرم پیش از قاعدگی شایع ترین نشانگان در زنان است. سندرم پیش از قاعدگی ظهور دوره ای یک یا چند علامت از مجموعه بزرگی از علائم، درست قبل از قاعدگی است که به درجاتی سبب به هم خوردن روش زندگی فرد و فعالیت های وی می شود و به دنبال آن دوره ای فاقد هر گونه علامت پدید می آید. گل راعی و ویتاگنوس، دو داروی گیاهی هستند که در تخفیف علایم سندرم قبل از قاعدگی استفاده شده اند. هدف از این پژوهش، مقایسه اثر دو داروی گل راعی و ویتاگنوس با ویتامین E بر سندرم قبل از قاعدگی بوده است.
مواد و روش ها
این مطالعه یک پژوهش کارآزمایی بالینی یک مرحله ای است. نمونه این پژوهش شامل 210 زن دچار سندرم قبل از قاعدگی است. در گروه مداخله 1 قرص گیاهی ویتاگنوس و در گروه مداخله 2 قرص گل راعی و در گروه سوم (گروه کنترل) کپسول ویتامین ای 400 IUبه مدت 2 ماه داده شد. علائم سندرم قبل از قاعدگی قبل و بعد از مداخله به وسیله جدول استاندارد علائم سندرم قبل از قاعدگی مورد بررسی قرار گرفت و شدت علائم را با اعداد 1 (بدون علامت)، 2 (علائم خفیف)، 3 (علائم متوسط) و 4 (علائم شدید) مشخص نمودند. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. در این بررسی از آمار توصیفی و استنباطی شامل یو مان ویتنی، آزمون کلموگروف اسمیرنوف، آزمون تی زوجی، آزمون کای اسکوئر، آزمون دقیق فیشر و پراش یک طرفه آنووا استفاده شد. سطح معنی داری برای کلیه آزمون ها 05/0 > pدر نظر گرفته شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که میانگین شدت کلی علائم در گروه گل راعی از 54/31 ± 03/62 قبل از مداخله به 11/12 ± 76/38 بعد از مداخله، در گروه ویتاگنوس از 54/30 ± 23/61 به 78/17 ± 25/25 و در گروه ویتامین ای از 04/32 ± 24/61 به 24/19 ± 9/54 رسید. مقایسه میانگین شدت کلی علائم سندرم پیش از قاعدگی قبل و بعد از مداخله در گروه گل راعی در مقایسه با ویتامین ای (005/0>p)، همچنین گروه ویتاگنوس در مقایسه با ویتامین ای (001/0>p) و نیز گروه گل راعی در مقایسه با ویتاگنوس (001/0>p) نشان داد که شدت کلی علائم به طور معنی داری کاهش یافته است؛ اما این کاهش در گروه ویتاگنوس چشمگیرتر است.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به یافته ها، مشخص گردید که هر سه دارو در درمان سندرم قبل از قاعدگی موثر ه ستند اما ویتاگنوس، موثرتر بوده است و می توان آن را به عنوان یک درمان موثر مورد استفاده قرار داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1135764 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!