هنجاریابی خرده آزمون های تشخیص بالینی- عصب شناختی Kaufman روی کودکان سن 7 تا 11 سالگی شهر ایلام

پیام:
چکیده:
مقدمه

مجموعه آزمون های تشخیص بالینی و عصب شناختی Kaufman (ویرایش دوم) یک آزمون فردی است که برای سنجش توانایی های شناختی و پردازش کودکان و نوجوانان سنین 3 تا 18 سالگی ساخته شده است. این آزمون در زمینه ارزیابی روان شناختی، بالینی، روانی- تربیتی و عصب شناختی در همه سطوح پیش دبستانی و دبیرستانی به متخصصان کمک می کند. این مجموعه یک ابزار بالینی مبتنی بر نظریه است که یک سنجش ناوابسته به فرهنگ ارایه می کند که بسیار ارزشمند است. هدف این پژوهش هنجاریابی خرده آزمون های شناختی Kaufman (ویرایش دوم) بود.

روش ها

روش این پژوهش توصیفی بود که برای وضعیت موجود به کار رفت. جامعه آماری کلیه کودکان سن 7 تا 11 سال شهر ایلام بود. حجم نمونه با در نظر گرفتن درجه طمینان 95 درصد، حداکثر خطای 37/0 و انحراف معیار 3 (حداکثر انحراف معیار خرαده آزمون ها) که از یک نمونه مقدماتی برآورد شد، 250 نفر تعیین گردید. این نمونه به صورت تصادفی به روش طبقه بندی با تخصیص متناسب سهمی از مدارس ابتدایی شهر ایلام به صورت برابر از بین دختران و پسران گزینش شد. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش خرده آزمون های تشخیص بالینی- عصب شناختی Kaufman بود که برای الگوی Luria ساخته شده بود. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 19 استفاده گردید.

یافته ها

ضرایب α خرده آزمون ها، دامنه ای از 66/0 تا 76/0 داشت. ضریب α کل آزمون 73/0 بود. نتایج نشان داد که بین خرده آزمون های Kaufman و Wechsler همبستگی معنی داری وجود دارد (1/0 = P). میانگین نمرات هوش خرده آزمون ها برای کودکان طیف سنی 7 تا 11 سال نشان داد که هوش پدیده ای است که با سن افزایش می یابد و رشد هوش از یک روند سنی تبعیت می کند. نمرات هنجاری مقیاس ها مطابق با نمرات خام، رتبه درصدی آزمون ها و درصد افرادی که این نمرات را کسب کردند، محاسبه گردید.

نتیجه گیری

به کمک مجموعه آزمون های Kaufman ویرایش دوم می توان نیمرخ جامعی از نقاط ضعف و قوت فرد در جنبه های مختلف توانایی شناختی را ترسیم نمود. نتایج حاصل از آن می تواند در زمینه ارزیابی روان شناختی، بالینی، روانی- تربیتی و عصب شناختی مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1127 تا 1139
لینک کوتاه:
magiran.com/p1137682 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!