بررسی و مقایسه درجه توسعه یافتگی بخش بهداشت و خدمات بهداشتی استان های ایران در سال 1387

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از گام های اساسی جهت سیاست گذاری و برنامه ریزی در بخش بهداشت و خدمات بهداشتی کشور، اطلاع از وضع موجود این خدمات در استان ها می باشد. هدف این مطالعه نیز تعیین درجه توسعه یافتگی و رتبه بندی استان های کشور در بخش بهداشت و خدمات بهداشتی به منظور مقایسه و همچنین شناسایی استان های توسعه نیافته در این بخش برای تدوین و طراحی برنامه ریزی بهتر بود.
روش ها
روش جمع آوری اطلاعات در تحقیق حاضر، کتابخانه ای و اسنادی بود و کلیه آمارها از مرکز آمار ایران و نشریات وابسته به آن جمع آوری گردید. جامعه آماری مورد مطالعه را نیز بخش بهداشت و خدمات بهداشتی 30 استان کشور در سال 1387 تشکیل می داد. این تحقیق با استفاده از روش های تجزیه به مولفه های اصلی و تاکسونومی عددی و با در نظر گرفتن 17 شاخص بهداشتی و دسترسی به خدمات بهداشتی به رتبه بندی استان های کشور در این بخش پرداخت.
یافته ها
با انجام محاسبات در روش تاکسونومی عددی فاصله همگنی مشخص گردید و بر اساس آن سه استان خراسان شمالی، خراسان جنوبی و هرمزگان خارج از فاصله همگنی قرار گرفتند، بنابراین از جمع استان ها حذف شدند و رتبه بندی بین 27 استان همگن باقی مانده صورت گرفت.
نتیجه گیری
با توجه به درجه توسعه یافتگی به دست آمده استان ها، مشخص شد که استان های ایلام، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد، مازندران، سمنان و گیلان نسبت به سایر استان های کشور در بخش بهداشت و خدمات بهداشتی وضعیت بسیار مناسبی داشتند و استان های سیستان و بلوچستان، قم، آذربایجان غربی، کهکیلویه و بویراحمد، تهران و کرمان وضعیت نامناسبی داشته اند. در همین سال استان های ایلام و سیستان و بلوچستان به ترتیب توسعه یافته ترین و توسعه نیافته ترین استان کشور در این بخش بوده اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1322 تا 1330
لینک کوتاه:
magiran.com/p1137722 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!