بررسی کیفیت زندگی و سلامت روانی در بیماران مبتلا به سکته مغزی بیمارستان شریعتی تهران در سال 89-1388

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
سکته مغزی یکی از عوامل مهم ایجاد کننده ناتوانی طولانی مدت است که مشکلات شخصی و اجتماعی متعددی را برای فرد و جامعه ایجاد می نماید. این مشکل در بیشتر نقاط دنیا پس از سرطان و بیماری های قلبی، سومین عامل مرگ و میر می باشد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی کیفیت زندگی و سلامت روانی در بیماران مبتلا به سکته مغزی در بیمارستان شریعتی تهران بوده است.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که روی 146 نفر از بیماران مبتلا به سکته مغزی مراجعه کننده به بخش مغز و اعصاب بیمارستان شریعتی تهران در فاصله زمانی بین دی ماه الی اسفند ماه 1388 با روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام گردیده است. جهت گرد آوری داده ها از پرسشنامه های سلامت عمومی گلدبرگ وSF-36 استفاده شده است. در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزار SPSSو آزمون های آماری رگرسیون گام به گام، تی، آنووای یک طرفه و ضریب همبستگی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
بر اساس نتایج، کیفیت زندگی بیماران در یک سطح نیست و اکثریت بیماران دارای کیفیت زندگی در حد متوسط بودند. همچنین، کیفیت زندگی بیماران با جنس، سن، تحصیلات، شغل و درآمد ارتباط نداشت، اما با تاهل و افسردگی ارتباط داشت. سلامت روان هم تنها با تحصیلات و افسردگی رابطه مستقیم داشت.
نتیجه گیری
کیفیت زندگی و سلامت روان بیماران مبتلا به سکته مغزی تحت تاثیر قرار می گیرد. بنابراین پیشنهاد می شود بیمارانی که درجات بالاتری از ابتلا به افسردگی را نشان می دهند، باید بیشتر تحت حمایتهای بازتوانی خانواده و جامعه قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1137798 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!