مقایسه سلامت روان دانشجویان سیگاری و غیر سیگاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران در سال 1389

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
یکی از مفاهیم ضروری و چالش برانگیز دنیای امروز مفهوم سلامتی است. از دیدگاه روانشناسی، سلامت روان در برگیرنده توانایی های فردی، برای لذت بردن از زندگی و یافتن تعادل بین فعالیت های زندگی و تلاش برای دستیابی به انعطاف روان است. هدف از این مطالعه مقایسه سلامت روان دانشجویان سیگاری و غیر سیگاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران می باشد.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقایسه ای است. در این مطالعه تعداد360 نفر دانشجوی پسر مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران در فاصله زمانی بین مهر ماه الی آذر ماه 1389 و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. جهت گرد آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی گلدبرگ استفاده گردید. این مطالعه بر روی دو گروه صورت گرفت، گروهی که دارای رفتار مورد مطالعه بودند (کشیدن سیگار) و گروهی که این رفتار در آنها دیده نمی شد. در پایان داده ها با استفاده از نرم افزار SPSSو شاخص های توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تی مستقل) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج به دست آمده نشان می دهد که میانگین اضطراب، افسردگی، کژکاری اجتماعی و نشانه های بدنی در دانشجویان سیگاری بیش از دانشجویان غیر سیگاری بوده و تفاوت سلامت روان در افراد سیگاری و غیرسیگاری معنی دار می باشد.
نتیجه گیری
افراد غیرسیگاری از سلامت روان بیشتری نسبت به افراد سیگاری برخوردار هستند و سلامت روان دانشجویان سیگاری و غیر سیگاری تفاوت دارد، بنابراین جهت ارتقای سطح آگاهی دانشجویان، برگزاری همایش ها و کارگاه های تخصصی، دعوت از متخصصین جهت آموزش ترک سیگار، قرار دادن تسهیلات مشاوره ای برای دانشجویان سیگاری و وارد کردن دانشجویان سیگاری در عرصه پژوهش در زمینه سیگار توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1137802 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!