بررسی راندمان و تعیین ضرایب سینتیکی حذف نوترینت ها در نیزار زیر سطحی تصفیه خانه فاضلاب شهر یزد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بررسی تصفیه خانه هایی که با سیستم طبیعی بهره برداری می گردند ممکن است به این خاطر باشد که نمی توانند آن طور که تصور می شده راهبری شوند و یا اینکه می بایست برای کارکرد بهتر دچار تغییر و تحول شوند. مثلا جهت حذف نوترینت ها بهینه گردند. مزیت تعیین ضرایب سینتیکی مدل در این است که یک مدل می تواند برای متناسب شدن با داده ها تنظیم شده و سپس برای آنالیز گزینه ها جهت بهبود فرایند استفاده گردد. در این پژوهش راندمان و تعیین ضرایب سینتیکی درحذف نوترینتها در نیزار زیر سطحی بررسی شده است.
روش کار
پژوهش حاضر بررسی سینتیک واکنش های بیولوژیکی در حذف نوترینت ها در بسترهای نی تصفیه فاضلاب می باشد. نمونه برداری از سه محل از تالاب و در مدت 6 ماه صورت پذیرفت. مقدار نوترینت ها با سنجش TKN، آمونیاک، نیترات و فسفات کل انجام گرفت.
یافته ها
متوسط غلظت خروجی برای TKN، آمونیاک، نیترات و فسفات کل از وتلند شاهد و وتلند دارای نی 15/41، 59/23، 735/1، 43/6 میلی گرم در لیتر و 91/28، 995/19، 49/1و63/5 میلی گرم در لیتر می باشد. مدل های مورد پژوهش مدل حذف آلاینده مرتبه اول، مدل حذف آلاینده مرتبه دوم و مدل استوور کین کانن می باشد و با پارامترهای آماری (maxμ، kB) مدل ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتیجه گیری
حذف نوترینتها در سیستم تصفیه خانه فاضلاب یزد قابل توجه می باشد، وجود نی در بستر ها کارایی چندانی در بهبود عملکرد سیستم نداشته و می توان پیشنهاد داد که گیاهانی با حذف بیشتر در سیستم مورد بررسی قرار بگیرند، در خصوص پیش بینی رفتار حذف نوترینتها، مدل استوور-کین کانن نزدیکترین ارتباط ریاضی بین پیش بینی های تئوری و داده های میدانی واقعی ارائه نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1138244 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!