ارزیابی و مقایسه استانداردهای کتابخانه های دانشکده ها و مراکز علمی تربیت بدنی ایران با استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی ایران

پیام:
چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی وضعیت موجود کتابخانه های دانشکده ها و مراکز علمی تربیت بدنی ایران و نشان دادن نقاط قوت وضعف آنها در مقایسه با استاندارد کتابخانه های دانشگاهی می باشد. بدین منظور وضعیت این کتابخانه ها با شاخص های اهداف و وظایف، نیروی انسانی، سازمان و مدیریت، مجموعه سازی، سازماندهی، خدمات، ساختمان و تجهیزات و بودجه، بررسی و سپس نتایج آن با استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی ایران مقایسه گردید. جامعه آماری این تحقیق 10 کتابخانه دانشگاهی و 2 کتابخانه آکادمی ملی المپیک و پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزش ایران می باشند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شدکه شامل 68 پرسش در هشت قسمت اصلی می باشد، علاوه بر آن بخشی از پرسشنامه به اطلاعات فردی کتابخانه های مورد مطالعه اختصاص یافته است. نوع پژوهش کاربردی و از روش پیمایشی استفاده شده است. نتایج بدست آمده با«استاندارد کتابخانه های دانشگاهی ایران» مقایسه گردیدو برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار آماری Excel وSpss استفاده شد. یافته های پژوهش نشان می دهدکه کتابخانه های دانشگاهی و مراکز علمی تربیت بدنی ایران از لحاظ اهداف و وظایف، سازمان و مدیریت، مجموعه، خدمات کتابخانه ای در وضعیت مناسبی قرار دارد و از لحاظ نیروی انسانی، سازمان دهی منابع کتابخانه ای، ساختمان و تجهیزات و خصوصا بودجه، با توجه به استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی، از وضعیت مناسبی برخوردار نمی باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1139864 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!