تحلیل اثر اقلیم بر بیماری های عفونی کودکان در منطقه بندرعباس

پیام:
چکیده:
مقدمه
گسترش و تغییر الگوی انتشار بیماری های عفونی و واگیر، و بیماری هایی که به تغییرات دما حساس اند، همه از مخاطرات بهداشتی هستند که در اثر تغییرات آب و هوایی ایجاد می شوند. مطالعه شرایط اقلیمی مناطق مختلف کشور، اطلاعات مفیدی را جهت آگاهی از سیر بروز بیماری ها در طول سال فراهم می نماید. هدف مقاله حاضر بررسی رابطه میان تعداد پذیرفته شدگان در بیمارستان با علایم گاستروآنتریت روتاویروسی (GE) و متغیرهای اقلیمی ماهانه دما و رطوبت نسبی در منطقه بندرعباس بود.
روش کار
در این مطالعه تحلیلی- مقطعی، داده های هواشناسی مورد نیاز از ایستگاه سینوپتیک بندرعباس تهیه شد. تعداد افراد مبتلا به گاستروآنتریت از میان کودکان زیر پنج سال که در طی سه سال مورد مطالعه به «بیمارستان کودکان» بندرعباس مراجعه نموده بودند انتخاب شدند. با استفاده از روش همبستگی پیرسون، همبستگی هفتگی و ماهانه میان داده های هواشناسی و تعداد GE محاسبه شد و با استفاده از روش «رگرسیون خطی چند متغییره»، مدل پیش بینی تعداد GE ارایه شد. در نهایت برای پهنه بندی خطر وقوع GE در استان، داده های اقلیمی و تعداد GE با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی تهیه شد.
یافته ها
بررسی داده ها نشان داد که حداقل موارد عفونت روتاویروس با 78 مورد در سال 2008 و حداکثر آن با 403 مورد در سال 2007 بود. بیشترین میزان همبستگی مربوط به پارامتر دما بود و رطوبت نسبی در درجه دوم اهمیت قرار گرفت. همچنین، تعداد GE در فصول سرد سال نسبت به فصول گرم، افزایش بیشتری داشت. حداکثر تعداد GE مربوط به ماه دسامبر با حداقل دمای C ° 12 مشخص شد. پهنه بندی خطر وقوع گاستروآنتریت نشان داد که سواحل جاسک و بندر لنگه کم تر در معرض خطر بودند و هر چه از کناره خلیج فارس بیشتر به سمت نواحی شمالی استان پیش می رفتیم، همراه با کاهش دما خطر شیوع بیماری نیز افزایش می یافت، به طوری که حاجی آباد به عنوان منطقه پرخطر مشخص شد. ضریب همبستگی بین دمای حداقل، میانگین و حداکثر با بیماری GE به ترتیب برابر 791/0-، 752/0- و 7/0- با 001/0 = p بود. همچنین ضریب همبستگی بین رطوبت نسبی حداقل، میانگین و حداکثر با بیماری GE به ترتیب برابر 332/0- با 073/0= p، 0169/0- با 371/0= p و 054/0- با 775/0= p بود.
نتیجه گیری
با هر C ° 1 کاهش دمای حداقل، تعداد GE به طور میانگین به میزان 10 نفر افزایش یافت. دمای ایده آل برای رشد و فعالیت روتاویروس C ° 13 مشخص شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
72 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1139924 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!