تاثیر وراپامیل بر غلظت آیورمکتین در سرم و مایع مغزی-نخاعی سگ

پیام:
چکیده:
اهداف
با توجه به اهمیت آیورمکتین به عنوان داروی ضدانگل بالینی، شناخت تداخل این دارو با سایر داروها ضروری به نظر می رسد. در مطالعه حاضر، تداخل اثر وراپامیل به عنوان مهارکننده گلیکوپروتئین P بر غلظت سرمی و مایع مغزی- نخاعی آیورمکتین در سگ ارزیابی شد.
روش ها
در این مطالعه تجربی با مدل حیوانی، در سال 1390 در دانشکده دامپزشکی اهواز، 10 قلاده سگ نژاد بومی به طور تصادفی به 2 گروه پنج تایی تقسیم شدند. سگ های گر و هاول آیورمکتین را با دو ز 2/0میلی گرم برای هر کیلوگرم وزن بدن و گروه دوم همین دوز آیورمکتین را با 3میلی گرم برای هرکیلوگرم وزن بدن با وراپامیل دریافت کردند. مقدار آیورمکتین 1، 2 و 3 ساعت بعد از تزریق در سرم و 5/1 ساعت بعد از تزریق در مایع مغزی- نخاعی به روش HPLC اندازه گیری شد. بررسی آماری و تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS 16 صورت گرفت. به منظور مقایسه نمونه ها در ساعات مختلف از آزمون اندازه گیری تکراری و در دو گروه از آزمون T مستقل استفاده شد.
یافته ها
میانگین غلظت آیورمکتین در سرم سگ های هر دو گروه در ساعت دوم نسبت به ساعت اول کاهش و سپس افزایش یافت. آیورمکتینی در مایع مغزی- نخاعی سگ های گروه اول شناسایی نشد؛ در حالی که در گروه دوم میانگین غلظت آیورمکتین در مایع مغزی- نخاعی 91/10±44/45نانوگرم درمیلی لیتر بود.
نتیجه گیری
غلظت سرمی آیورمکتین با تجویز داخل عضلانی، بعد از یک ساعت افزایش می یابد. وراپامیل موجب افزایش غلظت آیورمکتین در مایع مغزی- نخاعی می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1141648 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!