بررسی وضعیت سلامت عمومی زنان مبتلا به اختلال عروق کرونر

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بیماری عروق کرونر علت عمده مرگ و میر و یک الویت بهداشتی مهم در زنان محسوب می گردد. این بیماری می تواند بر جنبه های جسمی، روانی و اجتماعی سلامتی و درک فرد از خوب بودن تاثیرگذار باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت سلامت عمومی و عوامل مرتبط با آن در زنان مبتلا به بیماری عروق کرونر انجام گرفت.
مواد و روش ها
این پژوهش مطالعه ای مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی است که در آن 200 زن مبتلا به بیماری عروق کرونر مراجعه کننده به درمان گاه قلب مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی تهران با استفاده از نمونه گیری در دست رس انتخاب شدند. داده ها به وسیله فرم مشخصات فردی- بالینی و پرسش نامه 12 گویه ای سلامت عمومی (GHQ-12) جمع آوریشد.
یافته ها
میانگین (انحراف معیار) نمره سلامت عمومی زنان مورد مطالعه 32/3±85/5 با دامنه نمرات 12-0 به دست آمد. 5/72% (145 نفر) دارای سلامت عمومی نامطلوب بودند. زنان با سطح تحصیلات پایین تر(004/0=P) و وضعیت اقتصادی ضعیف(001/0P<) از میانگین نمره GHQ بالاتری برخوردار بودند. ارتباط معنی داری بین سلامت عمومی و سایر متغیرها شامل سن، وضعیت تاهل، وضعیت اشتغال، طول مدت تشخیص بیماری و ابتلا به سایر بیماری ها مشاهده نگردید.
نتیجه گیری
با عنایت به این که درصد بالایی از زنان مبتلا به بیماری عروق کرونر دارای مشکل در سلامت عمومی بودند از این رو می بایست ارزیابی روتین سلامت این گروه از بیماران جهت شناسایی افراد در معرض خطر مدنظر قرار گرفته و تیم درمان برنامه های مراقبتی موثری را با هدف ارتقای سلامت عمومی بیماران به ویژه با تحصیلات و وضعیت اقتصادی پایین تر طراحی و اجرا نمایند
زبان:
فارسی
صفحات:
474 تا 482
لینک کوتاه:
magiran.com/p1142460 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!