تاثیر تقویت فاز لوتئال با استفاده از شیاف سیکلوژست در سیکلهای تحریک تخمکگذاری همراه با تلقیح داخل رحمی اسپرم: یک کارآزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تحریک تخمک گذاری همراه با تلقیح داخل رحمی اسپرم (IUI) از روش های ساده در درمان نازایی با میزان موفقیت 11% است. مشاهدات بالینی و الگوی ترشح پروژسترون در این روش درمانی به گونه ای است که به نظر می رسد نقص فاز لوتیال در آن وجود دارد و توسط برخی محققین به عنوان یکی از دلایل شکست درمان فرض شده است.

هدف

هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر تقویت فاز لوتیال با استفاده از شیاف واژینال سیکلوژست در زنانی که برای درمان در سیکل های تحریک تخمک گذاری همراه با IUI قرار می گیرند بود.

مواد و روش ها

در این کارآزمایی بالینی یکسو کور، 196 خانم مراجعه کننده متوالی که مناسب IUI بودند، به صورت تصادفی در گروه استفاده از شیاف واژینال سیکلوژست (Actavis) و گروه بدون تقویت فاز لوتیال قرار گرفتند. سطح پروژسترون در نمونه خون در روزهای هفتم و یازدهم سیکل، وقوع بارداری شیمیایی، بالینی و نیز مدت فاز لوتیال در دو گروه مورد و شاهد مقایسه گردید.

نتایج

متوسط سن در گروه مورد و شاهد به ترتیب 28 و 27/9 سال بود. شایع ترین علت نازایی در زوج ها، نازایی بدون توجیه و شایع ترین علت نازایی زنانه اختلال تخمک گذاری بود. از نظر هیچ یک از متغیرهای فوق الذکر تفاوتی در دو گروه مورد و شاهد وجود نداشت. متوسط سطح پروژسترون در گروه مورد در روزهای هفتم و یازدهم تلقیح، به ترتیب nmol/day 48/34 و 34/24 و به صورت معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود. در بین دو گروه تفاوتی از نظر وقوع حاملگی شیمیایی و بالینی بدست نیامد، اما فاز لوتیال در گروه کنترل به طور معنی داری طولانی تر بود.

نتیجه گیری

تقویت فاز لوتیال با شیاف سیکلوژست موجب افزایش سطح پروژسترون و طولانی شدن فاز لوتیال در سیکل های تحریک تخمک گذاری همراه با IUI می شود اما تاثیری بر موفقیت درمان در حصول حاملگی ندارد.

زبان:
انگلیسی
در صفحه:
309
لینک کوتاه:
magiran.com/p1142726 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!