بررسی میزان آگاهی و عملکرد مادران شهر مشهد در مورد تغذیه انحصاری با شیر مادر در 6 ماهه اول زندگی کودک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تغذیه با شیرمادر یکی از اصول مهم در تامین سلامتی شیرخواران می باشد. تغذیه انحصاری با شیرمادر در 6 ماهه اول زندگی، سبب کاهش مرگ و میر شیرخواران شده آنها را در مقابل بیماری ها محافظت می نماید. این مطالعه جهت تعیین «آگاهی و عملکرد مادران در مورد تغذیه انحصاری با شیر مادر در 6 ماهه اول زندگی کودک» انجام شد.
مواد و روش کار
این مطالعه توصیفی تحلیلی 105 مادر دارای کودک 6 تا 12 ماهه که به روش خوشه ایو تصادفی ساده از مراکز بهداشتی درمانی انتخاب شده و پرسشنامه محقق ساخته آگاهی و عملکرد را تکمیل نمودند. اطلاعات توسط آزمونهای توصیفی-تحلیلی (تی تست، همبستگی، ANOVA) در SPSS آنالیز شد.
یافته ها
4/72 درصد کودکان تغذیه انحصاری با شیر مادر داشتند. میانگین آگاهی مادران در مورد تغذیه انحصاری با شیر مادر 545/4+818/19 از نمره 28 و میانگین عملکرد آنان 338/2+106/7 از 12بود. وضعیت رشد کودکان در 8/4درصد موارد عالی و در 9/42 درصد خوب بود. یافته ها نشان داد بین تحصیلات پدر، تعداد فرزند، وضعیت رشد کودک و عملکرد مادر ارتباط آماری معنی دار بود (05/ 0 p<). بین محل سکونت و آگاهی مادران نیز ارتباط معنی داری وجود داشت (05/0p<). بین میزان آگاهی و عملکرد مادران همبستگی مستقیم و معنی دار بود (000/0 p= و 212/ 0 r=). بین سن مادر و عملکرد وی نیز ارتباط معنی دار و معکوس بود (000/0 p= و 212/0r=).
نتیجه گیری
آگاهی و عملکرد مادران نسبت به تغذیه انحصاری کودک با شیر مادر در حد متوسط می باشد. ضروریست برنامه ریزی جهت ترویج تغذیه انحصاری با شیر مادر در 6 ماهه اول زندگی کودک برای گروه هدف انجام گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
199 تا 208
لینک کوتاه:
magiran.com/p1143410 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!