تاثیر دیسترس اخلاقی بر تمایل پرستاران به ترک خدمت در بیمارستان های آموزشی بیرجند

پیام:
چکیده:

یکی از موضوعات شایع در حرفه ی پرستاری دیسترس اخلاقی است که روز به روز بیش تر مورد توجه پژوهشگران این حرفه قرار می گیرد. دیسترس اخلاقی پدیده ای است که می تواند تاثیرات زیادی را بر پرستاران، بیماران و سیستم های بهداشتی داشته باشد. یکی از اثرات مهم و قابل توجه آن تاثیر بر تمایل پرستاران برای باقی ماندن در حرفه شان است. لذا مطالعه ی توصیفی – تحلیلی حاضر با هدف تعیین ارتباط دیسترس اخلاقی با تمایل به باقی ماندن در حرفه در پرستاران انجام گرفته است. واحدهای پژوهش پرستاران بیمارستان های آموزشی شهر بیرجند بودند که به روش سرشماری و مطابق با معیارهای ورود انتخاب شدند. اطلاعات مورد نظر توسط پرسشنامه ی 22 سوالی که شامل اطلاعات دموگرافیک، دیسترس اخلاقی Corley و تمایل به باقی ماندن در حرفه Need جمع آوری شد. روایی و پایایی این پرسشنامه پس از ترجمه از زبان انگلیسی توسط محقق مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین دیسترس اخلاقی و تمایل به باقی ماندن در حرفه در پرستاران مورد بررسی رابطه ی معنی داری وجود ندارد (P >0/05). میزان دیسترس اخلاقی نیز در پرستاران در حد متوسط گزارش شد (6/0 SD=، 25/2 mean=). با توجه به سطح دیسترس اخلاقی در پرستاران و پیشگیری از پیامدهای احتمالی آن باید استراتژی ها و راهکارهایی به منظور آشنایی پرستاران با دیسترس اخلاقی و عوامل زمینه ساز آن در نظر گرفته شود تا بتوان در جهت کاهش هر چه بیش تر این پدیده ی اخلاقی موثرتر عمل کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1143624 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!