توزیع جغرافیایی سوء تغذیه در کودکان زیر پنج سال استان آذربایجان غربی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف

شیوع سوء تغذیه پروتئین - انرژی، روند کاهنده ای را در کودکان زیر 5 سال دارا بوده است، ولی این مشکل در برخی از استان ها از جمله آذربایجان غربی همچنان یکی از اولویت های مهم حوزه سلامت می باشد. در این بررسی شیوع سوئ تغذیه در کودکان زیر پنج ساله تعیین و با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی، مناطق پر خطر که نیازمند مداخله هستند، به تصویر کشیده می شود.

مواد و روش ها

در یک طراحی مقطعی و با روش نمونه گیری خوشه ایتعداد 3341 کودک زیر پنج سال در مناطق شهری و روستایی استان آذربایجان غربی مورد بررسی قرار گرفتند. نمره Z شاخص های قد برای سن، وزن برای قد و وزن برای سن هر کودک بدست آمد. درصد شیوع سوء تغذیه بر اساس شاخص های کم وزنی، کوتاه قدی و لاغری برای شهرستان های استان با استفاده از نرم افزار ARC GIS 9.3 رسم گردید.

یافته ها

شیوع کوتاه قدی تغذیه ای، لاغری و کم وزنی متوسط تا شدید در کودکان زیر 5 سال در سطح استان به ترتیب 7/8، 5/7 و 3/4 درصد محاسبه شد. شیوع شاخص های سوء تغذیه در سطح استان یکنواخت نبوده و کودکان ساکن در شهرستان پیرانشهر بیشترین شیوع کوتاهی قد (5/30 درصد) و شهرستان سردشت بیشترین شیوع لاغری (6/9 درصد) را داشتند. شیوع کوتاهی قد در کودکان ساکن در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری بود‎(P<0.05) ولی این تفاوت در مورد لاغری و کم وزنی معنی دار نبود ‎(P>0.05)‎.

بحث و نتیجه گیری

شیوع سوء تغذیه مزمن درکودکان زیر 5سال در سطح استان بیش از دو برابر بیشتر از میانگین کشوری بوده و در برخی شهرستان ها مانند پیرانشهر بیش از هشت برابر میانگین کشوری است که جزو مناطق با شیوع بالا طبقه بندی می شود. به نظر می رسد طراحی و اجرای مداخله ای در زمینه بهبود تغذیه و سایر شاخص های اقتصادی و اجتماعی به عمل آید.

زبان:
فارسی
صفحات:
201 تا 209
لینک کوتاه:
magiran.com/p1144094 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!