بررسی پلی مورفیسم Msp1 ژن کلستریل استر ترانسفر پروتئین در بیماران هیپرکلسترولمی

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
بین کلسترول و بیماری کرونری قلب (CHD) ارتباط معنی داری وجود دارد. کلستریل استر ترانسفر پروتئین (CETP) نقش مرکزی در متابولیسم لیپوپروتئین ها بازی می کند و نشان داده شده است که پلی مورفیسم های مختلف در ژن این آنزیم، فعالیت آن و پارامترهای لیپیدی خون را تحت تاثیر قرار می دهد. نظر به اینکه اطلاعات کافی در مورد توزیع ژنوتیپی و تاثیرات پلی مورفیسم Msp1 بویژه در جمعیت ایرانی وجود ندارد بنابراین پلی مورفیسم CETP Msp1 و اثرات آن بر روی پارامترهای لیپیدی در افراد دارای هیپرکلسترولمی و افراد سالم مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار
در این مطالعه مورد شاهدی 100 بیمار هیپرکلسترولمی و 200 فرد سالم بعنوان جمعیت مورد مطالعه انتخاب شدند. پارامترهای لیپیدی و فعالیت CETP در نمونه ها اندازه گیری شدند. برای تعیین ژنوتیپهای پلی مورفیسم CETPاز واکنش زنجیره ای پلیمراز(PCR) جهت تکثیر قطعه ژنی واجد تغییرات ژنتیکی و از تکنیکRFLP (Restriction Fragment Length Polymorphism) در حضور آنزیم Msp1 جهت تعیین ژنوتیپ های مورد مربوطه استفاده شد.
نتایج
فراوانی آلل M1 در بیماران هیپرکلسترولمی 27% و در افراد سالم 25/21% بود. فراوانی ژنوتیپ M1M1 در بیماران هیپرکلسترولمی در مقایسه با افراد سالم بیشتر بود. در افراد هیپرکلسترولمی با ژنوتیپ M1M1، میزان TC و LDL-C بطور معنی داری بیشتر از سایر ژنوتیپها بود و نیز افراد با ژنوتیپ M1M1دارای فعالیت بالایی از CETP بودند.
نتیجه نهایی: در کل نتایج بدست آمده نشان دهنده این است که پلی مورفیسم Msp1 می تواند بر الگوی لیپیدی و فعالیت CETP تاثیر گذار باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
106
لینک کوتاه:
magiran.com/p1144246 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!