تاثیر ویبریشن موضعی روی عضله چهار سررانی بر درمان عوارض استئوآرتریت زانو

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

به تازگی ویبریشن به عنوان یک مداخله در درمان توانبخشی، ضایعات عضلانی، اسکلتی و عصبی مورد استفاده قرار گرفته است. از آنجایی که استئوآرتریت زانو شایع ترین بیماری مفصلی محسوب می شود، مطالعه حاضر با هدف بررسی اثرات ویبریشن موضعی عضله چهارسرران بر عوارض استئوآرتریت زانو در بیماران زن مبتلا طراحی شد.

مواد و روش ها

این مطالعه کارآزمایی بالینی کنترل شده، با شرکت 34 بیمار زن مبتلا به استئوآرتریت یکطرفه یا دوطرفه مفصل تیبیوفمورال انجام شد که به طور تصادفی در دو گروه ویبریشن و کنترل قرار گرفتند. گروه کنترل 15 جلسه فیزیوتراپی مرسوم استئوآرتریت زانو و گروه ویبریشن علاوه بر برنامه درمانی فوق، ویبریشن موضعی روی عضله چهارسررانی زانوی مبتلا دریافت کردند. قبل و بعد از مداخله و بعد از 4 هفته پیگیری متغیرهای حداکثر گشتاور انقباض هم مرکز عضله چهارسررانی در سرعت 30، 60 و 90 درجه بر ثانیه، دامنه حرکتی فعال خم شدن، آستانه درد فشاری و میزان تورم مفصل زانو اندازه گیری شد. از آزمون های آماری MANOVA و Dunnett برای مقایسه بین گروه ها استفاده شد.

یافته ها

افزایش معنی دار دامنه حرکتی خم شدن زانو در پای غالب بیماران (016/0= p) و افزایش آستانه درد فشاری پای راست (023/0= p) و پای چپ (019/0= p) در گروه ویبریشن نسبت به گروه کنترل، بعد از مداخله مشاهده شد. اما حداکثر گشتاور عضلات چهارسر زانو و تورم مفصلی بین دو گروه تفاوت معنی داری نداشت.

نتیجه گیری

ویبریشن موضعی عضله چهارسررانی در بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو، موجب بهبودی دامنه حرکتی مفصل زانو و کاهش درد مفصلی گردید، ولی تاثیر چشمگیری در بهبود دیگر عوارض این ضایعه نظیر تورم و ضعف عضلانی نداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
279 تا 290
لینک کوتاه:
magiran.com/p1144344 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!