ارتباط سونوگرافی و بررسی الکترودیاگنوز در تشخیص و نتایج درمان سندروم کانال مچی

پیام:
چکیده:
پیش
زمینه
تشخیص سندروم کانال مچی با معاینات بالینی و تایید تشخیص با یافته های الکترودیاگنوستیک انجام می شود. سونوگرافی نیز یک روش غیرتهاجمی برای تشخیص این بیماری می باشد. هدف از این تحقیق بررسی ارتباط سونوگرافی و مطالعات الکترودیاگنوز در تشخیص این سندروم بود.
مواد و روش ها
در یک مطالعه آینده نگر 76 دست کاندید عمل جراحی سندروم کانال مچی ایدیوپاتیک (گروه مطالعه) و 80 دست سالم (گروه شاهد) در یک مرکز درمانی کرمان مقایسه شدند. سطح مقطع عصب با سونوگرافی مدیان تعیین و تست های الکترودیاگنوستیک و نمره «داش» (DASH) در گروه مطالعه قبل از عمل و 6 ماه پس از عمل انجام شد. در گروه شاهد نیز مقطع عصب با سونوگرافی تعیین گردید. ارتباط یافته های سونوگرافی با تست های الکترودیاگنوز و نمره «داش» در بیماران بررسی و با گروه شاهد مقایسه شدند.
یافته ها
بین اندازه عصب مدیان در سونوگرافی در دو گروه (0001/0=p)؛ و بین نمره «داش» در گروه بیمار قبل از جراحی و آخرین پیگیری (001/0=p) تفاوت معنی دار وجود داشت. سونوگرافی در تشخیص سندروم کانال مچی 95% حساسیت داشت و 93% اختصاصی بود. بین یافته های سونوگرافی و شدت بیماری در مطالعات الکترودیاگنوستیک همبستگی ضعیف وجود داشت (01/0=p و 38/0=r). بین سطح مقطع عصب و یا شدت بیماری در مطالعات الکترودیاگنوز با نمره «داش» قبل و بعد از عمل ارتباط معنی دار مشاهده نشد (05/0≤p).
نتیجه گیری
سونوگرافی وسیله تشخیصی مناسب در سندروم کانال مچی می باشد، ولی بین میزان سطح مقطع عصب و یافته های الکترودیاگنوز با نمره عملکرد رابطه وجود ندارد. در این مورد که آیا سونوگرافی می تواند جایگزین مطالعات الکترودیاگنوز باشد، تحقیقات بیشتری لازم است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 6
لینک کوتاه:
magiran.com/p1144699 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!