مروری بر آثار ضدسرطان کدو

پیام:
چکیده:
زمینه

در گذشته، مردم از گیاهان برای درمان بسیاری از بیماری های خود استفاده می کردند بدون اینکه اطلاعاتی در مورد ترکیبات موجود در آنها داشته باشند. با توجه به اینکه در گذشته همانند امروزه سرطان یک بیماری نگران کننده ای به شمار می آمد، بنابراین شناخت گیاهانی با خواص ضد سرطانی مهم و حیاتی است. اولین تحقیق درباره ترکیبات ضد سرطان گیاهی در سال 1950 و زمانی انجام شد که وینکا آلکالوئیدها «وینکریستین و وینبلاستین» کشف و پودوفیلوتوکسین های سایتوتوکسیک جداسازی شدند. یکی از این گیاهان که دارای خواص درمانی است، کدو است. در گذشته، فقط بیماران از کدو استفاده می کردند و بعد مشخص شد که همه ی افراد می توانند از آن استفاده کنند و مصرف کدو رواج یافت. در آیات 146-144 از سوره صافات در قرآن کریم خداوند می فرماید: «یونس را در ساحلی بی آب و علف افکندیم در حالیکه او بیمار بود و ما درختی از کدو بر او رویاندیم». در شمال ایران، کدو یکی از گیاهان اصلی و رایج در رژیم غذایی گذشته به شمار می آمد و میزان سرطان به خصوص سرطان های لوله گوارش در شمال ایران از سایر نقاط کمتر بود. صنعت گرایی و تمایل به خوردن غذاهای آماده (فست فود) منجر به کاهش مصرف کدو در رژیم غذایی این مناطق شد و به موازات آن میزان سرطان لوله گوارش در این ناحیه افزایش یافت تا جائیکه استان های شمالی ایران کمربند سرطان لوله گوارش در ایران به شمار می روند. کدو یکی از انواع گیاهانی است که اثری شفا بخش بر انواع سرطان ها بخصوص سرطان لوله گوارش دارد. چنان که تاریخچهی استفاده از کدو نشان می دهد احتمالا بین مصرف کدو و بروز سرطان رابطه عکس برقرار است..
شواهد: پژوهش اخیر با آگاهی از تاریخچه مصرف کدو و پیشنهاد قرآن، در صدد است شواهد علمی را در زمینه اثر شفا بخش کدو بر سرطان از جمله سرطان لوله گوارش جمع آوری کند. شواهد رابطه عکس بین مصرف کدو و بروز سرطان را ثابت و بیان می کنند که کدو گیاهی ضدسرطان است..

یافته ها

کدو سرشار از مواد مغذی از جمله فیتواستروژن، سلنیوم، فیبر، کوکوربیتاسین E، کلسیم، روی، سایر ویتامین ها و مواد معدنی است. این مواد نه تنها از سرطان جلوگیری می کنند، بلکه با توجه به تحقیقات انجام شده درباره نقش موثرشان، در درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرند. این مقاله مواد مغذی کدو و نقش آن ها را در پیشگیری از سرطان و درمان بیماری ها از طریق مسیرهای انتقال پیام و مکانیزم های مولکولی توضیح می دهد. گیاه کدو دارای گل، برگ، ریشه و دانه است. همهاین بخش ها حاوی مواد مغذی التیام بخش اند. بنابراین می توان ادعا کرد که این گیاه مفید به واقع ضدسرطان است..
بحث: میوه و اجزای مختلف کدو سرشار از مواد مغذی موثرند. کدو غذایی مقوی برای درمان بسیاری از بیماری ها و سرطان ها به خصوص سرطان لوله گوارش به شمار می آید..

زبان:
فارسی
در صفحه:
94
لینک کوتاه:
magiran.com/p1146946 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!