مقایسه پیامد بارداری در بارداری های ناخواسته و خواسته

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پیامدهای بارداری بدون برنامه، بهداشت باروری را به خطر می اندازد، مطالعات نشان داده که توجه و علاقه مادر به حفظ و سلامت بارداری، تغذیه و سلامت فرزندش در بارداری های ناخواسته کاهش می یابد که این عدم توجه می تواند جنین در حال رشد را متاثر نماید، لذا پژوهش حاضر با هدف مقایسه پیامدهای بارداری ناخواسته و خواسته در زنان باردار تهران انجام شد.
مواد و روش ها
این پژوهش بصورت مطالعه مقطعی با روش نمونه گیری طبقه ای با شرکت 225 زن باردار مراجعه کننده به بیمارستان های شهر تهران که شرایط ورود به مطالعه را داشتند انجام شد.ابزار مطالعه فرم اطلاعاتی بود که روائی آن با روش روائی محتوی و پایائی آن با روش آزمون مجدد تائید شد.62 خانم باردار در گروه بارداری ناخواسته و 163 نفر در گروه بارداری خواسته قرار گرفتند و از لحاظ پیامد بارداری شامل: وزن تولد، قد، دور سر و دور سینه نوزاد، آپگار دقیقه اول و پنجم بررسی شدند. داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 15 و آزمون های تی تست، مجذور کای و تحلیل عاملی مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین سن زنان مورد بررسی 6/4±86/25 سال و میانگین تعداد بارداری7/1 بود.بین خواسته یا ناخواسته بودن بارداری و اندازه دور سر نوزاد ارتباط آماری معنی داری یافت شد (05/0P<). اگرچه بین خواسته یا ناخواسته بودن بارداری با سایر پیامدهای مورد بررسی ارتباط آماری معنی داری یافت نشد ولی در گروه بارداری ناخواسته سایر پیامدهای بارداری ضعیفتر بود.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه پیامدهادر بارداری های ناخواسته ضعیفتر بوده، لذا انجام مداخلات و برنامه ریزی صحیح جهت کاهش بارداری ناخواسته و همچنین در نظر گرفتن این بارداری ها بعنوان بارداری های پرخطر، ضروری است تا از آثار منفی بارداری ناخواسته بر سلامت جامعه کاسته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1147912 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!