فهرست مطالب

Advances in Nursing & Midwifery
Volume:22 Issue: 78, 2012

  • تاریخ انتشار: 1391/09/18
  • تعداد عناوین: 8
|
  • بهزاد بیژنی، جلیل عظیمیان، محمد علی سلیمانی، نوید محمدی صفحه 1
    زمینه و هدف
    جراحات ناشی از سوزن های آلوده یکی از بزرگترین تهدیدها برای پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی می باشد. این مطالعه به منظور تعیین میزان بروز و عوامل خطرساز و محافظت کننده این جراحات در کارکنان پرستاری انجام شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی اطلاعات مربوط به جراحات ناشی از سوزن های آلوده طی سالهای 1386 تا 1388 در246 نفراز پرستاران بیمارستان آموزشی بوعلی سینای قزوین با روش سرشماری جمع آوری گردید. ابزار پژوهش پرسشنامه ای شامل سئوالات مربوط به اطلاعات دموگرافیک، عادات شغلی، سابقه گذراندن دوره های آموزشی مرتبط، سطح تحصیلات و سابقه کاری و اطلاعات مربوط به جراحات بود. روایی ابزار به روش روایی محتوا و پایائی آن با روش آزمون مجدد با ضریب همبستگی 89/0 تعیین گردید. تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار آماریEpi Info 3.5.1 انجام شد.
    یافته ها
    77 نفر از 246 پرستار شاغل در مشاغل درمانی جراحات ناشی از سوزن های آلوده را گزارش کردند. در تحلیل آماری، عادت به درپوش گذاری مجدد سوزن ها و تعداد شیفت های مکرر به عنوان فاکتور خطر مستفل برای حوادث شغلی ناشی از لوازم برنده شناخته شدند. در کل 5/54 درصد صدمات به مسئولین کنترل عفونت بیمارستان گزارش شده بود که سن کمتر و جنسیت مرد با عدم گزارش حادثه به مسئولین بیمارستان ارتباط معنی دار آماری داشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به عوارض نامطلوب آسیب های ناشی از سوزن های آلوده به نظر میرسد تدوین برنامه های آموزشی موثر در این رابطه اولویت خاصی در بیمارستان های آموزشی داشته باشد. در عین حال ایجاد زمینه های مناسب جهت به حداقل رساندن شیفت های پشت سرهم در پرستاران بیمارستان های آموزشی می تواند تاثیر بسزائی در کاهش این وقایع داشته باشد.
    کلیدواژگان: جراحت سوزن، بروز، عوامل خطر، جراحت اشیاء نوک تیز
  • مریم جدید میلانی، طاهره اشک تراب، ژیلا عابد سعیدی، حمید علوی مجد صفحه 10
    زمینه و هدف
    علایم بیماری مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) غیر قابل پیش بینی و از فردی به فرد دیگر و حتی در یک فرد از زمانی به زمان دیگر متفاوت می باشد. پژوهش های انجام شده در ایران به صورت اختصاصی بر روی وضعیت سلامت جسمی بیماران مبتلا به ام اس تمرکز نداشته است. بنابراین، پژوهش حاضر وضعیت سلامت جسمی بیماران مبتلا به ام اس را سنجیده است
    مواد و روش ها
    روش پژوهش توصیفی مقطعی می باشد و برروی 119 بیمار مبتلا به ام اس عضو انجمن ام اس شهر تهران که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار پژوهش بخش سلامت جسمی«سیاهه کیفیت زندگی بیماران مبتلا به ام اس» با 78 عبارت و ضریب آلفای کرونباخ 93/0 می باشد که روند ترجمه و انطباق فرهنگی آن توسط پژوهشگران انجام گرفت.
    یافته ها
    وضعیت سلامت جسمی 6/49 درصد بیماران متوسط بود وکمترین میانگین به درصد را حیطه شاخص جسمی- حرکتی (9/12) 06/41 و بیشترین میانگین به درصد را حیطه اثرات صدمه بینایی (1/16) 05/87 داشت. شاخص سلامت جسمی ارتباط مستقیم معنی داری با اثرات خستگی، اثرات درد و کنترل ادراری داشت. ارتباط مستقیم معنی داری بین اثرات خستگی با اثرات درد، رضایت جنسی و کنترل ادراری و دفعی و نیز ارتباط مستقیم معنی داری بین اثرات درد با رضایت جنسی و کنترل دفعی؛ رضایت جنسی با کنترل دفعی و ادراری، کنترل ادراری با کنترل دفعی وجود داشت.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش حاضر می تواند به درمانگران در شناخت بیماران مبتلا به ام اس در معرض خطر وضعیت سلامت جسمی کمک کند تا بتوانند مراقبتهای مناسب و به موقع را به بیماران ارائه دهند..
    کلیدواژگان: مولتیپل اسکلروزیس، سلامت جسمی، خستگی، درد، کنترل ادراری، کنترل دفعی، اختلالات جنسی، اختلال
  • محمد ایرج باقری ساوه، طاهره اشک تراب صفحه 17
    زمینه و هدف
    نارسایی قلبی بیماری مزمنی است که به رفتارهای خود مراقبتی ویژه ای تا پایان عمر نیاز دارد. بیماران مبتلا به نارسایی قلبی، برای مواجهه با مشکلات بیماری، نیاز به رفتارهای خود مراقبتی دارند. خودکارآمدی پایه ای برای تقویت خودمراقبتی درنارسایی قلبی است که نقش زیادی در درمان و کنترل عوارض در این بیماری دارد. مطالعه حاضر با هدف یافتن وضعیت خودکارآمدی در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی در استان کردستان و نیز عوامل مرتبط با آن و چگونگی ارتباط آن با وضعیت خودمراقبتی در این بیماران، طراحی و اجرا شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی- همبستگی، بر روی150 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی مراجعه کننده به بخش های داخلی قلب بیمارستان توحید سنندج که به صورت مبتنی بر هدف وارد تحقیق شدند، انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها شامل1 پرسشنامه جمعیت شناسی و اطلاعات مربوط به بیماری و 2 مقیاس خودکارآمدی بیماران قلبی سالیوان و مقیاس اروپایی رفتارهای خودمراقبتی بیماران نارسایی قلب بودکه به روش مصاحبه با بیماران تکمیل گردید.پس از تعیین اعتبار و پایایی ابزارها، داده ها جمع آوری شده و با استفاده از نرم افزار آماری اس پی اس اس نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سنی بیماران 53/13±97/64 سال و 3/55 درصد نمونه های مورد پژوهش مرد بودند. میزان رعایت رفتارهای خودمراقبتی از سوی بیماران اکثرا متوسط (میانگین نمره 54/39) بود و با سطح تحصیلات و محل زندگی و آموزش در مورد بیماری ارتباط معنادار داشت. میزان خودکارآمدی اکثر بیماران متوسط (میانگین نمره60/26) بود و میزان خودکارآمدی بیماران با سن، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات،کلاس بیماری و مصرف مواد مخدر ارتباط داشت. بین خودکارآمدی و رفتارهای خودمراقبتی همبستگی قوی و معنادار وجود داشت (623/0r=،001/0
    نتیجه گیری
    میزان خودکارآمدی و رفتارهای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی در سطح مطلوبی نبوده است و با توجه به اینکه خودکارآمدی به عنوان مهمترین تعیین کننده رفتارهای خودمراقبتی در اشخاص مبتلا به نارسایی قلبی از اهمیت زیادی برخوردار است، بنابراین ضرورت تقویت آن احساس می شود.
    کلیدواژگان: خودکارآمدی، رفتارهای خودمراقبتی، نارسایی احتقانی قلب
  • شراره جان نثاری، آذر مشهوری، حمید علوی مجد صفحه 27
    زمینه و هدف
    افزایش رویکرد جهانی در 15 سال اخیر به موضوع مشارکت مردان در مراقبت ها و برنامه های بهداشت باروری، ضرورت انجام پژوهش های و نیز تشویق مردان جهت به عهده گرفتن مسئولیت هایی در رابطه با خود و خانواده را ایجاد کرده است. پژوهش حاضربه منظور تعیین مشارکت مردان در درمانگاه های بهداشتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درمراقبت های دوران بارداری و زایمان در سال 1388انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش توصیفی بر روی400 مردکه دارای حداقل یک فرزند زیر 2 سال و پرونده خانوار در درمانگاه های بهداشتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودند انجام گرفت، نمونه گیری به صورت غیر تصادفی و مستمر و ابزار پژوهش پرسشنامه بود. داده ها با نرم افزار اس پی اس اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    بر اساس یافته های پژوهش میانگین سن شرکت کنندگان 56/5 ± 27/37 سال، 2/60 درصد دارای یک فرزند و بارداری در 8/24 درصد به صورت برنامه ریزی شده بود. درکل2/74 درصد مردان مشارکت خوب و 25 درصد مشارکت نسبی داشتند80 درصد نمونه ها از آگاهی خوب و 11 درصد از آگاهی نسبی برخوردار بودند. بین مشارکت و میزان تحصیلات ارتباط معنی دار وجود داشت (0001/0p<). چنانچه با افزایش تحصیلات، مشارکت کم می شد. همچنین بین مشارکت و شغل ارتباط معنی دار وجود داشت (0001/0p<). بیشترین مشارکت 9/83 درصد در مردانی که شغلشان کار فرما بود مشاهده شد. بین مدت ازدواج و مشارکت نیزارتباط معنی دار (0001/0p<) وجود داشت. ارتباط مشارکت با نوع بارداری نیز معنی دار بود (0001/0p<)، چنانکه مشارکت در بارداری برنامه ریزی شده بیشتر بود.
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش نشان دهنده مشارکت خوب مردان در مراقبت های دوران بارداری و زایمان است که نمایانگر وجود بستر مناسب برای برگزاری برنامه های آموزشی توسط افرادکارشناس در فرصت های موجود مانتد کلاس های آموزش دوران بارداری و مشاوره قبل ازازدواج است که می تواند موجبات ارتقاء و تداوم مشارکت مردان را فراهم آورد.
    کلیدواژگان: مشارکت مردان، مراقبت های دوران بارداری و زایمان
  • آلیس خاچیان، هومان منوچهری*، مهرنوش پازارگادی، علیرضا اکبرزاده باغبان صفحه 35
    زمینه و هدف
    محیط درون سازمانی عاملی موثر بر به کار گیری مدیریت تغییر می باشد و عوامل متفاوتی بر آن دخالت دارند که با شناسایی آنها می توان علم مدیریت تغییر را در هر سازمانی و همچنین دانشکده های پرستاری و مامایی به کار گرفت. لذا، این پژوهش به منظور تبیین و شناسایی محیط درون سازمانی و تاثیر آن بر مدیریت تغییر در دانشکده های پرستاری و مامایی دانشگاه های علوم پزشکی طراحی گردید.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر بخش کیفی از یک مطالعه تلفیقی اکتشافی بود. نمونه های پژوهش مدیران دانشکده های پرستاری و مامایی دانشگاه های علوم پزشکی در شهر تهران بودند که به صورت مبتنی بر هدف انتخاب شدند. اطلاعات از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته جمع آوری گردید و تجزیه و تحلیل متن مصاحبه های استخراج شده به روش تحلیل محتوای قراردادی انجام گرفت.
    یافته ها
    به طور کلی، نتایج بخش کیفی شامل171 کد بود که پس از دسته بندی کدها، سه درونمایه فرآیند تغییر، محیط برون سازمانی و محیط درون سازمانی شکل گرفتند. محیط درون سازمانی خود شامل10 مفهوم بود که در سه طبقه عامل مدیریتی، سازمانی و فردی قرار گرفتند.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که مدیریت تغییر، فرآیند پیچیده ای است که عوامل مدیریتی، انسانی و سازمانی در بکارگیری آن موثر می باشند. همچنین در دانشکده های پرستاری و مامایی بایستی عواملی مانند اعضای هیات علمی، وظایف مدیر، آموزش، نگرش و مواردی دیگر را در مدیریت تغییر مورد توجه قرار داد.
    کلیدواژگان: تغییر، مدیریت تغییر، محیط درون سازمانی، دانشکده های پرستاری و مامایی
  • پروانه وصلی، مهوش صلصالی صفحه 45
    زمینه و هدف
    علی رغم اینکه امروزه «مشارکت والدین در مراقبت از کودکان بستری در بیمارستان» یک اصل محسوب می شود، اما از مفاهیمی است که در مورد آن اجماع نظر وجود ندارد. هدف این مطالعه تبیین مفهوم «مشارکت والدین در مراقبت از کودکان بستری در بیمارستان» با استفاده از مدل هیبرید است.
    مواد و روش ها
    دراین پژوهش تجزیه و تحلیل مفهوم «مشارکت والدین در مراقبت از کودکان بستری در بیمارستان»به روش هیبرید در سه مرحله مشتمل برمروری برمطالعات (نظری)،کاردرعرصه و تلفیق دو مرحله فوق انجام شد.
    یافته ها
    براساس مرحله مرور برادبیات، بهترین تعریف مفهوم «مشارکت والدین در مراقبت از کودکان بستری در بیمارستان» انتخاب شد. در مرحله کار در عرصه ابعاد مفهوم فوق استخراج شد و در نهایت تعریف این مفهوم از تلفیق دو مرحله نظری و کار در عرصه بدین صورت تعیین گردید: ارتباط متقابل و جلب اعتماد والدین، دادن اطلاعات و آموزش به والدین در مورد روند درمان و مراقبت، واگذاری مراقبت های مورد نیاز در منزل به والدین و درگیر نمودن والدین در مراقبت ها و در نهایت تبیین دامنه مشارکت / تصمیم گیری و یا همان شفافیت نقش والدین است.
    نتیجه گیری
    توجه به ابعاد مفهوم مشارکت والدین در مراقبت از کودکان بستری در بیمارستان براساس یافته های این مطالعه می تواند زمینه های اجرایی شدن آن را فراهم آورد.
    کلیدواژگان: مشارکت والدین، کودکان بستری در بیمارستان، پرستاری، تحلیل مفهوم، مدل هیبرید
  • مرضیه عربان، نصرت بهرامی، زهرا کریمیان صفحه 54
    زمینه و هدف
    پیامدهای بارداری بدون برنامه، بهداشت باروری را به خطر می اندازد، مطالعات نشان داده که توجه و علاقه مادر به حفظ و سلامت بارداری، تغذیه و سلامت فرزندش در بارداری های ناخواسته کاهش می یابد که این عدم توجه می تواند جنین در حال رشد را متاثر نماید، لذا پژوهش حاضر با هدف مقایسه پیامدهای بارداری ناخواسته و خواسته در زنان باردار تهران انجام شد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش بصورت مطالعه مقطعی با روش نمونه گیری طبقه ای با شرکت 225 زن باردار مراجعه کننده به بیمارستان های شهر تهران که شرایط ورود به مطالعه را داشتند انجام شد.ابزار مطالعه فرم اطلاعاتی بود که روائی آن با روش روائی محتوی و پایائی آن با روش آزمون مجدد تائید شد.62 خانم باردار در گروه بارداری ناخواسته و 163 نفر در گروه بارداری خواسته قرار گرفتند و از لحاظ پیامد بارداری شامل: وزن تولد، قد، دور سر و دور سینه نوزاد، آپگار دقیقه اول و پنجم بررسی شدند. داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 15 و آزمون های تی تست، مجذور کای و تحلیل عاملی مورد تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سن زنان مورد بررسی 6/4±86/25 سال و میانگین تعداد بارداری7/1 بود.بین خواسته یا ناخواسته بودن بارداری و اندازه دور سر نوزاد ارتباط آماری معنی داری یافت شد (05/0P<). اگرچه بین خواسته یا ناخواسته بودن بارداری با سایر پیامدهای مورد بررسی ارتباط آماری معنی داری یافت نشد ولی در گروه بارداری ناخواسته سایر پیامدهای بارداری ضعیفتر بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه پیامدهادر بارداری های ناخواسته ضعیفتر بوده، لذا انجام مداخلات و برنامه ریزی صحیح جهت کاهش بارداری ناخواسته و همچنین در نظر گرفتن این بارداری ها بعنوان بارداری های پرخطر، ضروری است تا از آثار منفی بارداری ناخواسته بر سلامت جامعه کاسته شود.
    کلیدواژگان: بارداری ناخواسته، وزن تولد، دور سر، دور سینه، آپگار
  • پروانه سارانی علی آبادی، سودابه اعتمادی صفحه 61
    زمینه و هدف
    پیشرفت و فناوری در حیطه درمان و سلامت منجر به تولید و انواع داروهای صناعی و ترکیبات شیمیایی در این زمینه شده است، اما بعضی از این داروها بدلیل اثر بخشی کم و عوارض نا مطلوب، تهدیدی بالقوه برای سلامت بشری محسوب می شوند. از این رو رویکرد تغذیه ای و استفاده از داروهای گیاهی در بسیاری از کشورها رایج شده است. چای سبز (camellia sinensis) که مرسوم ترین نوشیدنی پس از آب در جهان بویژه در آسیای شرق (چین و ژاپن) می باشد، یکی از آنتی اکسیدان های قوی و دارای ترکیبات پلی فنلی فلاونوئید شناخته شده است، تا کنون، پژوهشهای تجربی (بالینی) زیادی در مقیاسهای کوچک بر روی نمونه های حیوانی و انسانی به منظور بررسی خواص درمانی ترکیبات پلی فنلی چای سبز صورت گرفته است. هدف این مقاله ارائه اثرات درمانی چای سبز که طی پژوهشهای مختلف تایید شده است می باشد.
    مواد و روش ها
    برای دستیابی به پژوهش ها و مطالعات مربوط به اثرات چای سبز با استفاده از کلید واژه های چای، چای سبز، camellia sinensis، فلاونوئید،کاتچین، چاقی، هایپرلیپیدمی، هایپر گلاسیمی (دیابت)، سکته، قلب وعروق، سرطان و افسردگی از سایتها ی:Pubmed، google scholar و Scpous و Elsevier و Irandoc وMedline مورد جستجو قرار گرفت ودر مجموع 55 مقاله از سال 2000 تا 2010 بررسی و جمع بندی شد.
    یافته ها
    نتایج این مطالعات، چای سبز را به عنوان یک ماده ضد التهاب، ضد سرطان، ضدکلسترول، ضددیابت، ضدموتاسیون، ضد میکروب، ضد سکته معرفی کرده اند. همچنین در درمان زگیل های تناسلی موثر بوده و علاوه بر آن ترکیبات زیست فعال چای سبز (کاتچین ها وکافئین) باعث تحریک سیستم سمپاتیک و در نتیجه افزایش تولید گر ما در بدن و اکسیداسیون چربی شده و بدین صورت اثرات ضد چاقی خود را اعمال می کند.
    نتیجه گیری
    باتوجه به نتایج مطالعات انجام شده، به نظر می رسد چای سبز به عنوان یک درمان مکمل کم ریسک، برای برخی از بیماری ها و مشکلات مربوط به سلامتی باشد ودر کل از رایج ترین نوشیدنی های ایمن به شمار می آید، اما لزوم انجام پژوهش های بیشتر برای بررسی اثرات آن ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: چای سبز، اثرات مفید، سلامتی، مروری بر پژوهش
|
  • Behzad Bijani, Jalil Azimian, Mohammadali Soleimany, Navid Mohammadi Page 1
    Background And Aim
    Needle stick injuries are one of the most important threats for the nursing staff in teaching hospitals.this study aimed to determine incidence, risk factors and protective factors of needle stick injuries in nursing staff.
    Materials And Methods
    In a cross sectional study, we gathered information on needle stick injuries from March 2007 up to March 2010. All nurses in Bou-aAli Sina teaching hospital (n=246) included in the study (census). A questionnaire which consisted of questions on demographic characteristics, working habits, history of related training courses, educational level, work experiences and injury-related information. Was administerd Validity and reliability of the questionnaire were assessed by content validity and test-retest (r=0.89) methods respectively. Epi Info 3.5.1 package was used for statistical analysis.
    Findings
    Needle stick injury was reported in 77 nurses out of 246 in different positions. Independent risk factors for needle stick injuries were habitual recapping of used needles and consecutive shift works. Overall 54.5% of incidents were reported to hospital infection control facilities. Male gender and younger age had significant statistical association with lower likelihood of reporting of needle stick injuries.
    Conclusion
    According to the complications of needle stick injuries, training programs in this field are one of the priorities in the teaching hospitals. In addition, decrease in consecutive shift works for nurses may have a significant impact on prevention of these injuries in nursing staff.
    Keywords: Needle sticks injuries, Incidence, Risk factors
  • Maryam Jadidi Milani, Tahereh Ashktorab, Zhila Abedsaeedi, Hamid Alavi Majd Page 10
    Background And Aim
    Symptoms of Multiple Sclerosis (MS) are unpredictable; they vary from person to person, and from time to time in the same individual. Research conducted in Iran, didn''t focus specifically on the health status of MS. Therefore, we undertook this study on physical health status in MS patients.
    Materials And Methods
    This is a descriptive cross-sectional study on 119 MS patients, recruited through convenience sampling. Data were collected using the physical section of the «Multiple Sclerosis Quality of Life Inventory (MSQLI)», with 78 items and 0. 93 Cronbach''s coefficient that translated to Persian and adapted to Iranian culture by researchers.
    Findings
    The physical health status was moderate in 49. 6%. The lowest mean score percent was for physical component 41. 06 (12. 9) and the highest mean score percent was for Impact of visual impairment 87. 05 (16. 1). Physical components indicated a significant positive correlation with fatigue impact, pain effect and bladder control. We found a significant positive correlation between fatigue impact with pain effects, sexual satisfaction, and bladder and bowel control. Moreover, significant positive correlations were found between pain effects with sexual satisfaction and bowel control; sexual satisfaction and bladder and bowel control; bladder control and bowel control.
    Conclusion
    These findings may assist health care providers to identify patients at risk of aggravating physical health status; thus allowing appropriate and timely interventions to be conducted.
    Keywords: Multiple sclerosis, Physical health, Fatigue, Pain, Bladder Control, Bowel Control
  • Mohammad Iraj Bagheri Saveh, Tahereh, Ashktorab, Ziba Borz Abadi Farahani, Farid Zayeri, Sima Zohari Anboohi Page 17
  • Shrareh Jannesari, Azar Mashhory, Hamid Alavi Majd Page 27
    Background And Aim
    Increasing global approach to men''s participation in care and reproductive health programs, in the past 15 years, has created a need to research on men’s encouragement to take responsibility for their families’ health through Men''s participation. Therefore, the aim the present study is to determine men''s participation in reproductive health care programs during pregnancy, in health clinics affiliated to Shahid Behshti University of Medical Sciences. In 1388.
    Material and Methods
    This was a descriptive study on 400 cases that had at least one child under 2 years and familly file in health clinics coverage Shahid Beheshti University. Sampling was multi-stage cluster Nonrandomized and research instrument was a questionnaire
    Findings
    According to the findings of the study, the mean age of participant was (37/27±5/56). (60/2 Percent) had a child and pregnancy in (24/8 Percent) was scheduled. Generally (74/2 Percent) men demonstrated good cooperation and participation and (0/25) had relative participation (89/ Percent) men had good knowledge and (11/0 Percent) had relative knowledge. There was Significant relationship between participation and education (p<0/0001), If higher education participation was low. There was Significant relationship between participation and job involvement (p<0/004). There was highest participation (83/9 Percent) in men whose job was lndependent. Also between the term Marriage and Participation was found Significant relationship (p<0/0001). There was Significant relationship between kind of Pregnancy and participation (P<0/0001) if It was planned to increase participation.
    Conclusions
    The results of this research imply good men,s participation during pregnancy and childbirth that showe good oppurtunity for education and counseling before pregnancy that is good oppurtunity for Training men by expert person can enhance men, s participation during pregnancy and childbirth.
    Keywords: men's participation, prenatal care, delivery
  • Alic Khachian, Houman Houman Manoochehri, Mehrnoosh Pazargadie, Alireza Akbarzadeh Baghban Page 35
    Background And Aim
    The internal environment of any organization is an effective factor on change management. There are many effective factors which should be determined and utilized for change management in any organization including nursing and midwifery schools. So, this study aimed to explore organizational internal environment of nursing and midwifery schools and it''s effect on change management.
    Materials And Methods
    This study was the qualitative part of a mixed exploratory study. The participants were recruited by purposeful sampling method from the managers of Tehran schools of nursing and midwifery. Data were gathered by semi-structured interviews and conventional content analysis was used for data analysis.
    Findings
    Totally, 171 conceptual codes were extracted which were categorized in 3 themes including changing process, internal organizational environment and external organizational environment. Internal organizational environment had 10 subcategories in 3 main categories including managerial-, organizational- and individual-factors
    Conclusion
    The concept of change management is a complicate procedure which is influenced by managerial-, organizational- and individual-factors. Faculty members, manager''s duties, education, attitude and other factors should be considered for change management in schools of nursing and midwifery.
    Keywords: Change management, Change, Nursing school
  • Parvaneh Vasli, Mahvash Salsali, Parvane Tatarpoor Page 45
    Background And Objective
    Although “parents'' participation in taking care of hospitalized children” is considered as an indispensible principle today, it is still among the concepts with no consensus about it. The main objective of this study is to define “parents'' participation in taking care of hospitalized children” using hybrid model.
    Materials And Methods
    In this research analysis of “parental participation in parents'' participation in taking care of hospitalized children” was performed using a hybrid model in three steps: literature review (theoretical step), field work, and combination of literature review and field work.
    Findings
    Based on the step of literature review, the best definition for the concept of “parental participation in taking care of hospitalized children” was selected. In the field work step, dimensions of mentioned concept were extracted; and finally definition of this concept by mixing theoretical and field work step was proposed as: mutual relationship and gaining parents’ trust, giving required information and educations to the parents about care and treatment process, asking parents for doing needed home care jobs, involving the parents in care processes, and finally defining participation/decision making authorities (clarifying the parents role).
    Conclusion
    The findings of this study elucidated dimensions of parental participation in NICU where giving attention to them can lead to their putting to practice.
    Keywords: Parental participation, Hospital, Nursing, Hybrid model
  • Marziyeh Araban, Nosrat Bahrami, Zahra Karimian, Somayeh Khasaeiyan Page 54
    Introduction
    Outcomes of unintended pregnancies may endanger reproductive health. Studies have shown that women with unintended pregnancies are less likely to care for their health promotion activities, adequate nutrition and their fetus’ health.The objective of this cross sectional study was to compare unintended and intended pregnancy outcomes.
    Material And Method
    A descriptive design was used for this study. A sample of 225 women attended to Tehran hospitals in 2007 were included in the study. Participants of the study were selected by stratified sampling method. An information form was used to collect data. Its validity and reliability were achieved by content and test-retest methods, respectively. Pregnancy outcomes including birth weight, height, head and chest circumference and Apgar score were investigated. Data analysis was done using SPSS 15 and t test, 2 and factor analysis.
    Results
    The mean age of participants was 25.86 (SD=4.6) years and 28% of participants reported their pregnancy as unintended. There was a significant association between unintended pregnancy and head circumference, p<0.05. Although, there were no significant association between unintended pregnancy and the other outcomes, these outcomes were poorer in the unintended pregnancy group as compared to the intended pregnancy group.
    Conclusion
    With regard to these results, it was hoped that the results of this study could emphasis on the efficiency of our data as a robust basis for future interventions regarding preventive strategies to decrease unintended pregnancy
    Keywords: Sunintended pregnancy, birth weight, head circumference, chest circumference, Apgar
  • Parvaneh Sarani Ali Abadi, Tahereh Nasrabadi, Suodabeh Etemadi Page 61
    Background And Aim
    Technology and development in the field of health and treatment has been lead to the production and delivery of synthetic drugs and chemical compounds in this field, But because of low efficacy and undesirable side effects some of these drugs are considered as a potential threat to human health. There fore this nutritional approach and use of herbal medicines has been common in many countries. Green tea that is the most common be average in the world and especially in East Asia (China - Japan) is known as one of the powerful antioxidants due to having poly phenolic flavonoid compounds. Evidences show that so far, experimental studies (clinical) have been done on small scale animal and human samples to verify the therapeutic properties of polyphenols compounds of green tea. The purpose of this paper is to provide the therapeutic effects of green tea that are confirmed at different researches.
    Materials And Methods
    To achieve researches and studies related to the effects of green tea, these sites were investigated: «Medline, Irandoc, Elsevier, scpous, pubmed scholar, by using the following keywords» tea, green tea, flavonoids, catechin, obesity, hyperlipidemia, hyperglycmic (diabetes), stroke, vascular heart, cancer and depression, and totally 55 articles from 2000 to 2010 were reviewed and summarized.
    Findings
    The results of these studies have introduced the green tea, as a matter of anti-inflammatory, anticancer, anti cholesterol, anti-diabetic, anti-mutation, anti-microbial, anti-stroke and so on. It is also proved to be effective in genital warts. In addition bioactive components of green tea (catechin and caffeine) stimulates the sympathetic system resulting in increased heat production and fat oxidation in the body and in this way they perform their anti-obesity function.
    Conclusion
    According to the results of the studies, it appears that green tea is as a low-risk supplement treatment for certain diseases and health problems and is considered as the most common safe drink, but further researches are necessary to examine its effects.
    Keywords: Green tea, Benefits, Health, Research of review