واکاوی یک تصادف جاده ای از نگاه نظریه چند عاملی

پیام:
چکیده:
نظریه چندعاملی بیانگر این ایده است که در بروز حادثه ممکن است عواملی گوناگون موثر باشند. به گونه ای که هر علت، خود نتیجه چند علت دیگر است و برهم کنش مجموعه این علل موجب بروز حادثه می شود. این برهم نهی عوامل در محل نقاط و یا مقاطع حادثه خیز بیشتر اتفاق می افتد. آمار بالای تلفاتی که در محل پلها به وقوع پیوسته است، موجب آن شده که اکنون پلها جزء نقاط حادثه خیز راه ها به شمار آیند. اگر در مکان یابی یک پل با محدودیت مواجه بوده و انسجام لازم با کل مسیر راه حفظ نشود، محل پل ناامن قلمداد می شود هرچه این محدودیت به لحاظ هندسی به دنبال شرایط نامناسب توپوگرافی در مسیر یک راه بیشتر باشد، توجه به عوامل ثانویه ایمن سازی در محل پل، یعنی استفاده از علایم و تجهیزات ایمنی به منظور کاهش عوامل و عواقب خطر ضرورت می یابد.
به دنبال حادثه تصادفی در محل پلی در محور شیراز- کازرون، با واژگونی یک دستگاه اتوبوس بالغ بر 14 نفر کشته شدند. عواملی که درپی هم منجر به این حادثه شده، مورد بررسی قرار گرفته است. ضرورت بررسی و توجه به علل وقوع چنین حوادثی آنجا اهمیت دارد که ممکن است در هر موقعیت دیگری به صورتهای متفاوت تکرار شده و عواقب ناگواری بوجود آورند. از طرفی توجه به مبحث خطرشناسی را برجسته می نماید. اگر بتوان یک یا چند عوامل را حذف کرد از ترکیب عوامل جلوگیری شده و احتمال شکل گیری حادثه بعدی کاهش می یابد. در واقع، علت حادثه، آن چیزی است که هرگاه اصلاح یا برداشته شود، موجب پیشگیری از بروز حادثه و یا دست کم کاهش پیامدهای آن می شود.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
81
لینک کوتاه:
magiran.com/p1149664 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!