تحلیلی بر تحقیقات انجام شده در زمینه عوامل موثر بر وقوع تصادفات در راه های برون شهری

پیام:
چکیده:
با توجه به وسعت کشور، رشد جمعیت، افزایش مالکیت وسایل نقلیه و در نتیجه افزایش تبادلات درون و برون منطقه ای، حوادث ترافیکی به یکی از معضلات مهم کشور در بخش حمل و نقل تبدیل شده است. برای رفع این معضل بزرگ، شناسایی علل و عوامل موثر بر تصادفات و تعیین میزان تاثیر هر کدام از این عوامل بر حوادث ترافیکی می بایست از اولویتهای اصلی نهاد های مربوطه همچون وزارت راه و ترابری و پلیس راه قرار گیرد. بطور کلی فاکتورهای اصلی موثر بر تصادفات را می توان به چهار گروه شامل جاده (ویژگی هندسی راه، خصوصیات جریان ترافیک)، وسایل نقلیه(توانایی وسیله نقلیه، نقص فنی قطعات)، عوامل انسانی (خصوصیات راننده، رفتارراننده و توانایی فیزیولوژیکی و روحی راننده) و محیط (شرایط جوی) تقسیم بندی نمود که این عوامل بصورت بصورت زنجیره وار به یکدیگر متصل می باشند. این عوامل با تاثیرات متقابل بر یکدیگر در وقوع حوادث ترافیکی موثر بوده و اگر یکی از این عوامل دچار ناپایداری شود، این چرخه دچار تزلزل شده و تشدید این ناپایداری باعث وقوع تصادف می شود.
در سالهای اخیر تحقیقات قابل توجه ای در سراسر دنیا در رابطه با برقرار کردن ارتباط بین تعداد تصادفات و فاکتورهای اصلی موثر بر تصادفات که در قسمت قبل بدان اشاره شده، در قالب مدلهای پیش بینی تعداد تصادفات انجام شده، که در ایران به علت عدم دسترسی به آمار تصادفات این تحقیقات به ندرت انجام شده است. در این مقاله سعی شده عوامل موثر در وقوع تصادفات به همراه تحقیقات وسیعی که در کشورهای مختلف جهان و همچنین ایران برپایه آمارهای دقیق انجام شده است معرفی شود تا اینکه نتایج مستدل این تحقیقات راهگشای نهادهای مسئول در اولویت بندی اقدامات مربوط به حوزه ایمنی حمل و نقل جاده ای باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
93
لینک کوتاه:
magiran.com/p1149720 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!