شناسایی و اولویت بندی واحدهای بیمارستانی قابل برون سپاری بر اساس شاخص های مرتبط: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
وزارت بهداشت در جهت تقویت نظام پاسخ گویی و کارآمد نمودن عرضه خدمات سلامت، استفاده از برون سپاری را در ارائه خدمات سلامت مجاز شمرده است. این مطالعه با هدف بهره گیری از نظرات خبرگان سلامت و به منظور شناسایی و اولویت بندی واحدهای بیمارستانی قابل برون سپاری و شاخص های مدنظر برای اجرایی نمودن این استراتژی طراحی و اجرا شده است.
روش کار
مطالعه ی حاضر یک پژوهش کیفی، از نوع کاربردی و سه مرحله ای می باشد. مرحله اول شامل بررسی مبانی نظری و مرحله دوم شامل برگزاری 3 جلسه بحث گروهی متمرکز به منظور شناسایی واحدهای بیمارستانی قابل برون سپاری و شاخص های مدنظر برای اجرایی نمودن این استراتژی بود. در مرحله سوم با تهیه پرسشنامه دلفی بر اساس مقیاس لیکرت، شاخص ها و واحدهای بیمارستانی اولویت بندی شدند.
یافته ها
در مجموع 9 شاخص و 29 واحد بیمارستانی طی مباحث گروهی متمرکز شناسایی و وارد نظرسنجی دلفی شدند. طی سه مرحله دلفی در مورد هر 9 شاخص و 26 واحد از 29 واحد اجماع حاصل گردید. شاخص کیفیت با توافق (%100) با اهمیت ترین شاخص و شاخص بار کاری پرسنل با توافق (%1/76) کم اهمیت ترین شاخص مدنظر بود. بخش های پشتیبانی و پاراکلنیکی نیز به ترتیب بیشترین پتانسیل را برای برون سپاری داشتند. ریاست، مدیریت و امور مالی هم بخش هایی بودند که استفاده از برون سپاری در موردشان تایید نشد.
نتیجه گیری
استفاده از برون سپاری به منظور مدیریت کارآمد منابع، افزایش کیفیت و رضایت ذی نفعان است. با توجه به وجود قابلیت برون سپاری در میان بسیاری از بخش های بیمارستانی می توان از آن در اداره بیمارستان ها بهره برد و با تعریف شاخص های مشخص میزان موفقیت را سنجید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
122
لینک کوتاه:
magiran.com/p1150951 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!