بررسی تاثیر یک برنامه تمرینی بر اصلاح پای چرخش یافته به داخل (مطالعه مقدماتی)

پیام:
چکیده:
مقدمه
پای چرخش یافته به داخل یکی از ناهنجاری های رایج می باشد که با افتادگی استخوان ناوی و افزایش چرخش داخلی ران همراه بوده و ممکن است متاثر از عضلات ران باشد. هدف این تحقیق، بررسی اثر یک برنامه تمرینی بر اصلاح پای چرخش یافته به داخل بود.
مواد و روش ها
در مطالعه حاضر 30 نفر آزمودنی مرد به صورت هدفمند (سن 07/2 ± 63/21 سال، وزن 62/7 ± 93/71 کیلوگرم و قد 52/7 ± 33/177 سانتی متر) که ناهنجاری پای چرخش یافته به داخل داشتند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری شاهد و تجربی قرار گرفتند. با آزمون افتادگی استخوان ناوی، پای چرخش یافته به داخل آزمودنی ها اندازه گیری و افرادی که دارای افتادگی ناوی بیش از 10 میلی متر بودند وارد مطالعه گردیدند و میزان چرخش داخلی ران با گونیامتر اندازه گیری و ثبت گردید. همچنین قدرت عضلات ابداکتور و چرخاننده خارجی ران با دیناموتر دستی اندازه گیری شد. سپس گروه تجربی، شش هفته و با تواتر سه جلسه در هفته برنامه تمرین قدرتی بر عضلات مذکور را اجرا نمودند و گروه شاهد فعالیت معمول خود را سپری نمود. بعد از اتمام 6 هفته، افتادگی استخوان ناوی آزمودنی ها، میزان چرخش داخلی ران و قدرت عضلات دوباره اندازه گیری شد. تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون های Independent t و Paired t برای اختلافات درون و بین گروهی اجرا گردید (05/0 £ P).
یافته ها
در گروه تجربی با افزایش معنی دار قدرت عضلات ران، میزان چرخش داخلی ران و افتادگی استخوان ناوی آزمودنی ها کاهش یافت، اما در گروه شاهد تغییرات معنی داری مشاهده نگردید. در مقایسه، گروه تجربی کاهش معنی داری در میزان چرخش داخلی و پای چرخش یافته به داخل نسبت به گروه شاهد داشت.
نتیجه گیری
نتایج تحقیق بیانگر این بود که با افزایش قدرت عضلات ابداکتور و چرخاننده خارجی ران و با استفاده از مداخله تمرینی می توان از شدت پای چرخش یافته به داخل پیشگیری نموده و آن را اصلاح نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
209 تا 219
لینک کوتاه:
magiran.com/p1151270 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!