رابطه بین رفتارهای شهروندی سازمانی و رفتارهای انحرافی در محیط کار با رضایت از تدریس در دانشگاه

پیام:
چکیده:
زمینه
رفتارهای غیروظیفه ای، رفتارهای فرانقشی و خودجوشی هستند که، کارکنان را در وضعیتی قرار می دهند که به صورت داوطلبانه فراتر از انتظارات وظیفه و شرح شغل خود عمل نمایند. با این وجود، رفتارهای غیر وظیفه ای یعنی هم رفتار انحرافی منفی در محیط کار و هم رفتار انحرافی مثبت در محیط کار، بر سازمان اثر می گذارند. لذا، هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین رفتارهای شهروندی سازمانی و رفتارهای انحرافی در محیط کار با رضایت از تدریس در دانشگاه می باشد.
روش کار
روش انجام پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی می باشد که در سال 1390 انجام گرفت. نمونه آماری پژوهش حاضر تعداد 207 نفر از استادان و دانشجویان (69 استاد و 138 دانشجو) دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) انتخاب شدند. در راستای گردآوری داده های پژوهش از دو پرسشنامه، 1) رفتارهای غیروظیفه ای (رفتار شهروندی (سازمانی/ همکار/ دانشجو) و رفتار انحرافی (سازمانی/ همکار/ دانشجو) در محیط کار) 2) رضایت از تدریس دانشگاهی، استفاده گردید. برای برآورد پایایی پرسشنامه های مذکور از آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از نرم افزار SPSS 18 استفاده شد.
یافته ها
یافته های پژوهش حاضر نشان داد که رفتار انحرافی سازمانی (242/0= r)، رفتار شهروندی همکار(211/0= r)، رفتار انحرافی دانشجو(204/0= r) و رفتار شهروندی دانشجو (157/0= r) با رضایت از تدریس همبستگی معنی داری دارند (05/0>P و 01/0>P). همچنین، مولفه های رفتار شهروندی (سازمانی/ همکار / و دانشجو) و رفتار انحرافی (سازمانی/ همکار/ و دانشجو) در محیط کار توان پیش بینی رضایت از تدریس را دارند.
نتیجه گیری
رفتارهای غیر وظیفه ای بر رضایت از تدریس تاثیر می گذارند؛ که این یافته موید تاثیرات بنیادی رفتارهای مثبت و منفی در محیط کار بر رضایت از کیفیت تدریس و به تبع آن پسایندهای منتج از این، پیشرفت اهداف سازمانی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1152566 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!