بررسی اثر مصرف مواد مخدر بر عوارض کوتاه مدت و میزان خونریزی در بیماران تحت عمل جراحی بای پس عروق کرونر بدون استفاده از پمپ قلبی ریوی

پیام:
چکیده:
مقدمه
مصرف مواد اپیوئیدی یکی از مشکلات اصلی اجتماعی و بهداشتی در بسیاری از نقاط دنیا بخصوص ایران می باشد. اطلاعات اندکی در مورد اثرات مصرف مواد مخدر (اعتیاد) بر عوارض کوتاه مدت پس از عمل بای پس عروق کرونر (CABG) و میزان خونریزی وجود دارد. لذا هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین اعتیاد و عوارض کوتاه مدت و میزان خونریزی بعد از عمل می باشد.
روش بررسی
این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی می باشد که در آن 100 بیمار مرد که تحت عمل (OPCAB: Off-Pump CABG) در بیمارستان افشار یزد قرار گرفتند، طی 3 ماه جهت بررسی عوارض کوتاه مدت پیگیری شدند. میزان Hb، Plt، PT و PTT، قبل و بعد از عمل و میزان خونریزی و میزان خون دریافتی پس از عمل ثبت شد. در نهایت داده ها به دست آمده توسط آزمون های Chisquare، Fisher و Exact مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج
در این مطالعه از100 بیمار مورد بررسی (به صورت متوالی)، 30 نفر مصرف کننده و 70 نفر غیرمصرف کننده مواد مخدر بودند. افراد دو گروه همه مرد بوده و از نظر شاخص هایی چون فشار خون، دیابت، چربی خون بالا، سابقه فامیلی بیماری قلبی، استفاده از رگ LIMA و NYHA functional class قبل از عمل مشابه بودند. افراد مصرف کننده مواد مخدر سن کمتری نسبت به افراد غیرمصرف کننده داشتند (001/0p=)، همچنین اغلب افراد مصرف کننده مواد مخدر سیگاری بودند (00/0p=). از نظر رژیم غذایی و دارویی پس از عمل، گروه مصرف کننده مواد مخدر به طور معنی داری کمتر از گروه غیرمصرف کننده رعایت می کردند (00/0p=). بعد از عمل، عوارض ریوی (016/0p=)، عصبی (007/0p=) و عفونی (050/0p=) در گروه مصرف کننده مواد مخدر به طور معنی داری بیشتر بود.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه و سایر مطالعات مشابه، مصرف مواد مخدر در بیماران قلبی عروقی قابل توجه است و با توجه به پیامدهای پس از عمل در مصرف کنندگان آنها لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
265 تا 270
لینک کوتاه:
magiran.com/p1153440 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!