بررسی مشخصه های فیزیکی و شیمیایی کود حاصله از ترکیب فضولات دامی و طیور در سیستم بیوگاز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

مصرف بی رویه کودهای شیمیایی به منظور افزایش تولیدات کشاورزی به ویژه در بخش زراعی، موجب بروز صدمات زیست محیطی و اختلال در حاصلخیزی خاک می شود. در روش تهیه کود از بیوگاز، علاوه بر به دست آوردن گاز می توان کود آلی با کیفیت بالا نیز تولید کرد، هدف از این تحقیق بررسی خواص فیزیکی و شیمیایی کود حاصله از ترکیب فضولات دامی و طیور با استفاده از سیستم بیوگاز می باشد.

مواد و روش ها

برای راه اندازی پایلوت ابتدا فضولات دامی و طیور جمع آوری شده و به نسبت 2: 1 به پایلوت طراحی شده، اضافه گردید. پس از گذشت حدود 2 ماه، میزان گاز تولیدی مشخص گردید و سپس پارامترهای کود حاصله از پایلوت مورد آنالیز قرار گرفته و با استانداردهای مختلف و موجود مقایسه گردید. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار Excel آنالیز گردید.

یافته ها

میزان pH به دست آمده از کود حاصله 2/7 بود. هدایت الکتریکی نمونه موردنظر در دمای استاندارد برابر با 53/29 میلی زیمنس بر سانتی متر گزارش گردید. رطوبت محاسبه شده 5 درصد به دست آمد. میزان مواد آلی نمونه مذکور 19/8 درصد و میزان خاکستر آن 58/8 درصد محاسبه گردید. میزان کربن آلی برای نمونه مذکور 40 درصد و اندازه ذرات یکنواخت و دارای بیشترین مش50 می باشند. کود حاصل دارای غلظت فسفر 1 میلی گرم بر لیتر بود. غلظت سدیم 94 میلی گرم در لیتر و میزان پتاسیم 74 میلی گرم بر لیتر به دست آمد.

نتیجه گیری

نتایج نشان می دهد که میزان مواد آلی، فسفر و خاکستر و کربن آلی با استانداردهای WHO مطابقت دارد. با توجه به ارزان بودن، در دسترس بودن، بی خطر بودن و غنی بودن و استفاده همزمان از گاز تولیدی، کود حاصل از بیوگاز می تواند کودی مناسب برای کشاورزی محسوب گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
222 تا 229
لینک کوتاه:
magiran.com/p1154625 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!