دیدگاه های کارشناسان گروه سلامت در مورد ارائه راهکارهای هزینه اثر بخش در فرآیند مراقبت از سالمندان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
رشد جهانی جمعیت سالمندان هم برای ارایه کنندگان خدمات بهداشتی و درمانی و هم برای اعضای خانواده و جامعه ای که سالمندان در آن زندگی می کنند یک چالش مهم محسوب می گردد. سالمندان بزرگترین و سریع ترین عامل در جامعه برای افزایش پذیرش های بیمارستانی هستند و هزینه های رو به تزاید دوره سالمندی دغدغه بیشتر سالمندان و خانواده ای آنان است. این مطالعه با هدف بررسی دیدگاه های گروه سلامت در مورد ارائه راهکارهای هزینه-اثربخش در فرآیند مراقبت از سالمندان انجام گرفت.
روش کار
این مطالعه یک پژوهش کیفی است که به شیوه تحلیل محتوا انجام شد.در طی این تحقیق18 شرکت کننده) شامل: 5 نفر عضو هیات علمی، 6 نفر پزشک، 3 نفر پرستار و 4 نفرکارشناس بهداشت (به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب گردیدند. داده ها با استفاده ازمصاحبه نیمه ساختار یافته جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، با استفاده از روش کلایزی انجام شد.
نتایج
4 محور اصلی به دست آمده از این پژوهش، عبارت بودند از: تاکید بر آموزش های لازم برای مراقبت از سالمندان (شامل: آموزش پزشکان، پرستاران، کارشناسان بهداشت، سالمندان و مراقبین خانوادگی آنها)، تاکید بر حسن اجرای خدمات بهداشتی اولیه مناسب برای سالمندان، تاکید بر اجرای مراقبت از سالمند در منزل، تاکید ویژه بر سلامت روان در سالمندان می باشند.
نتیجه گیری
به نظر می رسد راهکار آموزش و مراقبت ازسالمندان و در منزل و تاکید ویژه بر سلامت روان از مواردی هستند که اثربخش بودن آنها کاملا ثابت شده و بدیهی بوده و به کارگیری آنها یقینا راهگشاست. راهکار«تاکید بر حسن اجرای خدمات بهداشتی اولیه مناسب برای سالمندان» باید بر اساس مطالعات نیازسنجی و اقدامات مبتنی بر نیاز سالمندان صورت گیرد. البته، ارزیابی هزینه-اثربخشی محورهای ذکر شده، بوسیله مطالعات کمی، برای شناسایی منافع واقعی آنها در فرآیند مراقبت از سالمندان ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p1156074 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!