نتایج داکریوسیستوستومی خارجی بدون لوله گذاری و با لوله گذاری تک کانالیکول در انسداد اولیه اکتسابی مجرای اشکی

پیام:
چکیده:
هدف
مقایسه نتایج داکریوسیستوستومی خارجی بدون لوله گذاری و با لوله گذاری تک کانالیکول در انسداد اولیه اکتسابی مجرای اشکی.
روش پژوهش: طی یک کارآزمایی بالینی تصادفی، بیماران با تشخیص انسداد اولیه اکتسابی در قسمت دیستال مجرای اشکی به دو گروه تقسیم شده و مورد عمل داکریوسیستوستومی خارجی (DCR) قرار گرفتند. در گروه اول داکریوسیستورینوستومی خارجی بدون لوله گذاری و در گروه دوم با لوله گذاری تک کانالیکول Monaca Crawford انجام گرفت. بیماران یک و شش هفته بعد از جراحی معاینه شدند و در آخرین معاینه، لوله سیلیکونی خارج شد. برای ارزیابی موفقیت ذهنی (سابژکتیو)، از سیستم Munk و برای ارزیابی عینی (آبژکتیو)، از میل زدن (پروبینگ) و شستشوی مجرای اشکی استفاده شد. بیماران حداقل برای سه ماه، مورد پی گیری قرار گرفتند. اطلاعات جمعیت شناسی مانند جنس، سن، موفقیت سابژکتیو و آبژکتیو جمع آوری و مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
در این تحقیق، 52 چشم از 50 بیمار (26 چشم در گروه تک کانالیکول و 26 چشم در گروه بدون کانالیکول) برای ورود به مطالعه انتخاب شدند. میانگین سنی بیماران در گروه تک کانالیکول 18.6±44.5 سال و در گروه بدون کانالیکول 21.2±48.3 سال بود که از لحاظ آماری تفاوت معنی داری وجود نداشت (P=0.5). از 26 بیمار مورد بررسی در گروه تک کانالیکول، 17 نفر (65.4 درصد) زن و 9 نفر (34.6 درصد) مرد و از 26 بیمار ارزیابی شده در گروه بدون کانالیکول، 19 نفر (73.1 درصد) زن و 7 نفر (26.9 درصد) مرد بودند. در تفکیک جنسی، میانگین سنی برای هر جنس به ترتیب برای مردان و زنان در گروه بدون کانالیکول 16.2±38.3 و 22.5±53.5 سال و در گروه با تعبیه لوله سیلیکونی تک کانالیکولی به ترتیب 23.6±44.7 و 17.1±44.5 سال محاسبه شد. در گروه بدون کانالیکول 96.15 درصد موفقیت آبژکتیو و 92.3 درصد موفقیت سابژکتیو و در گروه با کانالیکول 92.3 درصد موفقیت آبژکتیو و 84.6 درصد موفقیت سابژکتیو دیده شد که براساس آزمون آماری فیشر معنی دار نبود (P=0.5). زمان پی گیری بیماران در گروه بدون کانالیکول 2.5±7.2 ماه و در گروه با کانالیکول 2.2±7 ماه بود (P=0.76).
نتیجه گیری
میزان موفقیت هر دو روش ذکر شده، بالا و با هم قابل مقایسه اند. بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه به نظر می رسد روش جراحی، عامل اصلی موفقیت بوده و تعبیه یا عدم تعبیه لوله نقشی در میزان موفقیت ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
392
لینک کوتاه:
magiran.com/p1159634 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!