بررسی تاثیر تور آشناسازی با رویه آنژیوگرافی براضطراب و رضایتمندی بیماران کاندید آنژیوگرافی عروق کرونر

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری های قلبی عروقی شایع ترین علت مرگ درسراسر جهان می باشد. علیرغم درمان های دارویی، بعضی از بیماران جهت تشخیص انسداد عروق کرونر نیازمند آنژیوگرافی بوده و این روش قطعی ترین روش تشخیصی به شمار می رود. آنژیوگرافی اثرات زیادی بر اضطراب بیماران داشته و رضایتمندی بیماران از فرایند درمانی و مراقبتی را تحت تاثیر قرار می دهد. این مطالعه با هدف تاثیر تور آشناسازی با رویه آنژیوگرافی براضطراب و رضایتمندی بیماران کاندید آنژیوگرافی در سال 91-1390 انجام شد.
روش
دراین مطالعه تجربی، 148 بیمار کاندید آنژیوگرافی با روش نمونه گیری آسان وارد مطالعه شدند. تخصیص بیماران به دو گروه به روش تخصیص تصادفی بلوکی انجام شد. بیماران گروه مداخله علاوه بر آموزش های روتین بخش، در قالب تور آشناسازی، به واحد آنژیوگرافی برده شدند. اضطراب بیماران در سه نوبت حین بستری، یک ساعت قبل از آنژیوگرفی و زمان ترخیص سنجیده و رضایتمندی آنها نیز حین ترخیص سنجیده شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، اضطراب آشکار اشپیلبرگر و مقیاس مقیاس دیداری آنالوگ بود. اطلاعات بدست آمده با نرم افزار SPSSv.20 و با آزمون کای دو و تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین امتیاز اضطراب بین دو گروه قبل از مداخله اختلاف آماری معنی داری را نشان نداد(756/0=p). پس برگزاری تور آشناسازی در گروه مداخله میانگین اضطراب به طورمعنی داری درمقایسه با گروه کنترل کاهش یافت (001/0p<). هم چنین میانگین نمره رضایتمندی بیماران هنگام ترخیص در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل در سطح بالاتری بود که از نظر آماری این اختلاف معنادار بود(001/0p<).
نتیجه گیری
تور آشناسازی در بیماران کاندید آنژیوگرافی منجر به کاهش اضطراب و افزایش رضایتمندی آنها می شود، لذا استفاده از این رویکرد آموزشی در بیماران کاندیدآنژیوگرافی توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1161548 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!