تاثیر آمادگی قلبی تنفسی، تسلط فراانگیزشی، هیجانات و استرس تنشی - کوششی در کشتی گیران نخبه: رویکرد نظریه بازگشتی

پیام:
چکیده:
هدف
این مطالعه نظریه بازگشتی را به کار برد تا در یک فعالیت شبیه سازی شده برای کشتی گیران، نقش تسلط فراانگیزشی، هیجانات، استرس تنشی-کوششی و آمادگی قلبی تنفسی را مشخص نماید.
مواد و روش ها
در این مطالعه نیمه تجربی به صورت هدفمند 20 کشتی گیر نخبه از شهر اهواز انتخاب و از مقیاس تسلط هدف محور برای تعیین تسلط فراانگیزشی و از آزمون آستراند برای مشخص شدن اکسیژن مصرفی بیشینه (Vo2 max) کشتی گیران استفاده شد. در پیش آزمون از پرسشنامه استرس تنشی کوششی استفاده شد، سپس نمونه ها در فعالیتی شبیه سازی شده بر روی تردمیل در 3 مرحله 2 دقیقه ای با استراحت30 ثانیه ای بین مراحل،شروع به دویدن کردند، در پس آزمون، کشتی گیران دوباره همان پرسشنامه را تکمیل نمودند. ضربان قلب کشتی گیران نیز در مراحل آزمون ثبت گردید. بعد از بررسی نرمال بودن داده ها با استفاده از آزمون کلوموگروف- اسمیرنوف و برابری واریانس ها (آزمون لون)، داده ها به کمک روش آماری تحلیل واریانس یک طرفه با اندازه گیری تکراری، آزمون t مستقل و آزمون پیگردی LSD تحلیل شد.
نتایج
نتایج نشان داد بین کشتی گیران هدف محور و فعالیت محور در متغیرهای هیجانات منفی (sig=0.001)، ضربان قلب (sig=0.01)، استرس تنشی (sig=0.001) و استرس کوششی (sig=0.001) تفاوت معنی داری وجود دارد. مقایسه میانگین گروه ها نشان داد کشتی گیران فعالیت محور هیجان مثبت (90/2) بالاتر و هیجانات منفی (44/1)، استرس تنشی (72/1) و استرس کوششی (63/1) پایین تری را نسبت به کشتی گیران هدف محور داشتند.
نتیجه گیری
نتایج نشان دادکشتی گیران با شناخت حالت های فراانگیزشی و شرکت در فعالیت هایی که با هدف عملکرد بهتر، هیجانات خوشایند و استرس کمتر انجام می گیرد، احتمال دارد هر چه سریعتر به اهداف از پیش تعیین شده خود برسند. نتایج به طور کلی از اصول موجود در نظریه بازگشتی حمایت می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1162567 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!