همه گیری شناسی بیماران جراحی شده مبتلا به کیست هیداتید در بیمارستان های استان خراسان شمالی طی سال های 1390-1388

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی ازمهمترین بیماری های انگلی مشترک انسان ودام، بیماری کیست هیداتید است که توسط مرحله لاروی انگل اکینوکوکوس گرانولوزوس ایجاد می شود. کرم بالغ این انگل در روده سگ و سگ سانان به عنوان میزبانان نهایی زندگی می کند و علف خواران نقش میزبانان واسطه اصلی رادارند. انسان به عنوان میزبان واسط اتفاقی با خوردن آب و سبزی های آلوده به تخم انگل و یا تماس مستقیم با سگهای مبتلا آلوده می شود.
مواد وروش کار
مطالعه انجام یافته از نوع مقطعی گذشته نگر بود، و از روش سرشماری جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شد. داده های مورد نظر جمع آوری و در چک لیست تهیه شده، ثبت گردید. داده ها شامل مشخصات دموگرافیک (جنس، سن، شغل، محل سکونت) و موارد مرتبط با بیماری هیداتیدوزیس(عضومبتلا و تعداد کیست) بود. و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های فراوانی و درصد فراوانی نسبی ونرم افزار SPSS استفاده شد.
یافته ها
از تعداد 24 بیمار مبتلا به کیست هیداتید جراحی شده در بیمارستان های استان خراسان شمالی طی سالهای 1388 تا 1390،10نفر (7/41درصد) مذکر و14نفر (3/58درصد) مونث بودند. بیشترین آلودگی به کیست هیداتید به ترتیب در گروه های سنی40-31 سال (25 در صد) و در گروه های سنی کمتر از10 سال (8/20درصد) مشاهده گردید. از نظر عضو درگیر 13نفر(2/54 درصد) در کبد، 10نفر(7/41درصد) در ریه و1 نفر (1/4درصد) دارای کیست در کبد و ریه بودند.
نتیجه گیری
در این مطالعه با توجه به فراوانی سگ های ولگرد و شغل دامپروری در این استان، آموزش راه انتقال، مبارزه با سگ های ولگرد و درمان سگ های گله ضروری به نظر می رسد
زبان:
فارسی
صفحات:
623 تا 629
لینک کوتاه:
magiran.com/p1163151 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!