بررسی تاثیر ورزش بر اشتها و میزان سرمی هورمون گرلین: پیشنهادهایی برای کنترل وزن

پیام:
چکیده:
مقدمه

گرلین (Ghrelin) تنها هورمون شناخته شده موثر در افزایش اشتها در انسان می باشد و ممکن است به عنوان عامل موثری در افزایش اشتها و دریافت غذا پس از کاهش وزن عمل کند. کشف راه حل هایی برای کاهش گرلین و کاهش اشتها جهت حفظ کاهش وزن مورد نیاز است. آگاهی در مورد رابطه بین ورزش و اشتها هم برای ورزشکاران و هم برای افرادی که علاقه مند به حفظ وزن مناسب هستند، اهمیت دارد. هدف از این مقاله مروری، بررسی شواهد موجود در مورد رابطه بین گرلین و عوامل مربوط به شیوه زندگی و همچنین ارایه پیشنهادهایی برای کنترل وزن بود.

روش ها

مطالعه حاضر، یک مطالعه مروری بود. با استفاده از بانک های اطلاعاتی و موتورهای جستجوی علمی مانند PubMed و Elsevier و کلید واژه های ورزش، اشتها، گرلین، چاقی و کنترل وزن مقالات با طرح های کارآزمایی بالینی انتخاب شدند. بازه زمانی مقالات مورد استفاده از سال 2000 تا سال 2012 میلادی بود.

یافته ها

مطالعات نشان دادند، ورزش های طولانی مدت باعث افزایش جزیی در دریافت انرژی می شود که شاید به علت تغییر در میزان هورمون های تنظیم کننده اشتها باشد. شواهد موجود نشان می دهد که ورزش های شدید باعث بی اشتهایی کوتاه مدت بعد از ورزش می گردد و تحت عنوان بی اشتهایی بعد از ورزش (Exercise-induced anorexia) نامیده می شود، ولی مکانیسم این تاثیر هنوز شناخته نشده است.

نتیجه گیری

جهت کاهش وزن مطلوب، ورزش در دوره پس از سرو غذا (Postprandial period) ممکن است اثر سیری غذا را برای مدت زمان بیشتری تداوم بخشد. ورزش های طولانی مدت ممکن است باعث افزایش جزیی در دریافت انرژی به علت افزایش هورمون گرلین شوند، اما در تمام شواهد ذکر شده نیاز به تحقیقات بیشتری جهت تایید قطعی آن ها می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
211 تا 221
لینک کوتاه:
magiran.com/p1165444 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!