میزان استفاده ی دستیاران تخصص بالینی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه از فن آوری اطلاعات

پیام:
چکیده:
مقدمه

در عصر فن آوری، دستیابی سریع و موثر به اطلاعات بدون استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات غیر ممکن است. استفاده ی نادرست از فن آوری نوین برای انتقال دانش تخصصی، منجر به نارسایی آن و باعث اتلاف هزینه خواهد شد. بنابراین شناخت قابلیت های فن آوری اطلاعات و آگاهی از نیازهای استفاده کنندگان نهایی آن بسیار ضروری است. هدف این پژوهش، تعیین میزان استفاده از فن آوری اطلاعات توسط دستیاران تخصص بالینی در مراکز آموزشی- درمانی ارومیه در سال 1390 بود.

روش بررسی

این پژوهش به صورت توصیفی- مقطعی با استفاده از پرسش نامه ی توسعه یافته ی تمجید و رضایی در سال 1388 انجام گردیده است که روایی آن توسط متخصصان و پایایی با ضریب (alpha Cronbach''s) معادل 82 تایید گردید. نمونه گیری به روش سرشماری مطابق با حجم جامعه ی آماری به تعداد 157 نفر، بین کلیه ی دستیاران تخصص بالینی مراکز آموزشی- درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1390 انجام گردید. پس از جمع آوری پرسش نامه ها اطلاعات وارد نرم افزار SPSS گردید و نتایج با استفاده از روش های آمار توصیفی (فراوانی) بررسی و به صورت جداول و نمودار ارایه شد.

یافته ها

میزان استفاده از انواع فن آوری های اطلاعاتی Athens (4/52 درصد)، Multimedia (1/42 درصد) شبکه های اطلاع رسانی پزشکی داخلی (5/36 درصد) و Full-text (1/31 درصد) متوسط ارزیابی شده است. همچنین ایشان استفاده از دستیار دیجیتال شخصی مانند دستیار دیجیتال شخصی (9/88 درصد)، پست الکترونیک (54 درصد)، فایل های صوتی الکترونیکی (2/34 درصد)، فن آوری آگاهی رسانی (8/27 درصد)، سرویس پیام کوتاه (1/15 درصد)، وبلاگ (9/11 درصد)، گفتگوی الکترونیکی (2/3 درصد) را به میزان زیاد و بسیار زیاد تشخیص داده اند.

نتیجه گیری

با آموزش کافی، نحوه ی استفاده از فن آوری اطلاعات و آشنایی با کاربرد آن در برنامه ریزی آموزشی و بالینی دستیاران تخصص بالینی، تهیه ی راهنماهای مکتوب استفاده از فن آوری اطلاعات بر اساس نیازسنجی دستیاران تخصص بالینی، به کارگیری افراد متخصص در مراکز آموزشی- درمانی، تجدید نظر و گنجاندن طب مبتنی بر شواهد که اساس کار آن در به کارگیری صحیح فن آوری اطلاعات از جمله اینترنت و پایگاه های اطلاعاتی در درمان بیماران می باشد، می توان امیدوار بود که دستیاران تخصص بالینی بیش از پیش به استفاده از فن آوری اطلاعات در کار حرفه ای خود رغبت نشان دهند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
181
لینک کوتاه:
magiran.com/p1167872 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!