بررسی سه بعدی تاثیر بانداژ مچ پا بر یافته های کینماتیکی این ناحیه در افراد سالم طی راه رفتن بر روی زمین

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
استفاده از بانداژ مچ پا به عنوان یکی از روش های پیشگیری و نیز کمک کننده در درمان پیچ خوردگی مچ پا بسیار متداول است. هدف از بانداژ مچ پا کمک به حفظ الگوی نرمال بیومکانیک پا (foot) و مچ پاست. علیرغم استفاده فراوان از بانداژ در کلیه ورزشها، دلایل عینی بسیار کمی در این رابطه موجود است. هدف از انجام تحقیق حاضر، تعیین میزان تاثیر بانداژ در تغییر الگوی کینماتیک مچ پا در سه صفحه در طول راه رفتن بر روی زمین می باشد.
مواد و روش ها
36 دانشجو (18 دختر و 18 پسر) بدون سابقه پیچ خوردگی مچ پا و با میانگین سنی 3±23 سال و توده بدنی 2±23، در سه گروه بدون بانداژ، بانداژ به روش Gibney close basket weave و پلاسبو بانداژ، با سرعت دلخواه روی زمین راه رفته و اطلاعات کینماتیکی صفحات ساجیتال، فرونتال و عرضی مفصل مچ پای نمونه ها توسط دستگاه پیشرفته آنالیز 3 بعدی حرکت(Qualysis، Sweden) بررسی گردید.
یافته ها
بانداژ مچ پا توانست به طور معنی داری باعث کاهش دامنه سوپینیشن پا در لحظه برخورد پاشنه به زمین شده و نیز باعث کاهش معنی دار میزان حداکثر پلانتار فلکشن و پرونیشن در فاز استانس و سوپینیشن در فاز سوئینگ گردد (01/0p<). مقادیر پلاسبو بانداژ بسیار شبیه به وضعیت بدون بانداژ بود.
نتیجه گیری
بانداژ مچ پا توانست با تاثیر بر خلف پا، حرکات سوپینیشن و پلانتار فلکشن مچ پا را محدود نماید. استفاده از بانداژ مچ احتمالا در پیشگیری از پیچ خوردگی مچ پا کمک کننده می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
279 تا 285
لینک کوتاه:
magiran.com/p1168356 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!