بررسی تغییرات وضعیت سلامت روانی و منابع استرس زا در دانشجویان دوره های کلینیکی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد تهران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
دانشکده های دندانپزشکی محیط پر استرسی محسوب می شوند که بر روی سلامت روان دانشجویان موثر میباشند. گزارشات مختلفی از منابع استرس زا و آمار متفاوت از وضعیت آن در دانشجویان دندانپزشکی داده شده است. هدف این تحقیق بررسی وضعیت سلامت روانی و منابع استرس زا در دانشجویان دوره های کلینیکی در دو مقطع زمانی مختلف در این دانشکده بود.
مواد و روش ها
این تحقیق به روش cross-sectional و در دو مقطع زمانی روی دانشجویان دوره های کلینیکی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد تهران انجام گردید. در مرحله اول 301 دانشجو و در مرحله دوم 395 دانشجو مورد ارزیابی قرار گرفتند. سلامت روانی با استفاده از پرسشنامه استاندارد (General Health Questionnaire) GHQ-28 بررسی شد. منابع استرس زا نیز با پرسشنامه استاندارد (Dental Environment Stress) DES بررسی شد و عوامل مرتبط شامل خصوصیات فردی و اجتماعی آنها نیز ارزیابی گردید. داده ها با استفاده از آزمون آماری کای-دو مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
در مقطع زمانی اول 209 دختر (04/69%) و 92 پسر (6/30%) و در مقطع زمانی دوم 290 دختر (4/73%) و 105 پسر (5/26%) شرکت داشتند. میانگین سنی در گروه اول 9/1±6/23 و میانگین سنی افراد در گروه دوم 2/2±2/24 سال بود. از دانشجویان گروه اول 60% مشکوک به ناسازگاری روانی بودند که این رقم برای گروه دوم 56% بود. سه عامل مهم استرس زا در گروه اول به ترتیب نقش مسوولین و اساتید، مسائل و مشکلات مالی و حجم تکالیف، و در مورد گروه دوم، حجم تکالیف، اساتید و مسوولان، کارآیی دانشجو و نگرش به رشته دندانپزشکی بود.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع قابل توجه موارد مشکوک به عدم سلامت روانی و وجود عوامل متعدد استرس زا برای دانشجویان، اقدام هرچه سریعتر مسوولین محترم در تعدیل عوامل لازم است.
زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1168404 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!