ارزیابی هیستوپاتولوژیک تاثیر مصرف پودر خوراکی مرجان خلیج فارس (گونه Poritidae) در روند ترمیم ضایعات استخوان

پیام:
چکیده:
در سال های اخیر با پیشرفت روش های علمی، بررسی هایی روی جایگزین شونده های پیوند غیر خودی به هدف تولید مواد جایگزین با قابلیت جذب و زیست سازگاری و عوارض بافتی کمتر صورت گرفته است. در این تحقیق از مرجان که منبع غنی از کلسیم است استفاده شد. با توجه به تحقیقات انجام شده روی جانوران و فرآورده های دریایی مخصوصا مرجان در دهه اخیر از نظر مزایای آن تصمیم گرفته شد تا از مرجان بومی خلیج فارس به عنوان پودر خوراکی به هدف التیام عارضه استخوان تیبیا در خرگوش استفاده شود.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی که در سال 1389 در دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد کرج از تعداد 18 سر خرگوش سفید نیوزلندی با وزن تقریبی 3-5/2 کیلوگرم استفاده شد و خرگوش ها بطور تصادفی به 3 گروه (کنترل، گروه با مصرف کلسیم خوراکی، گروه با مصرف پودر مرجان) 6 تایی تقسیم شدند. به منظور ایجاد نقیصه بخش ابتدایی استخوان درشت نی شکاف داده شده، عضلات به طریق کندکاری کنار زده شد و موضع عمل نمایان گردید. توسط مته اورتوپدی در بخش مربوط سوراخی به عمق تقریبی 8/0 -6/0 میلی متر و قطر 4 میلی متر ایجاد و بعد از تخلیه و شستشوی آن موضع عمل بخیه شد. این عمل در هر 3 گروه به طور یکسان انجام گردید. خرگوش های گروه کلسیم با دریافت روزانه mg1150 پودرکلسیم و خرگوش های گروه مرجان با دریافت mg1220 پودر مرجان و خرگوش های گروه کنترل در شرایط استاندارد قفس نگهداری شدند. خرگوش ها طی روزهای صفر، 10، 20، 30، 40، 50، 63 مورد بررسی قرار گرفته و در این روزها 3 خرگوش بصورت تصادفی انتخاب شدند و پس از معدوم کردن به روش انسانی نمونه های مناسب برداشت و سپس برای تهیه لام پاتولوژی به آزمایشگاه ارسال شدند.
یافته ها
در بررسی های هیستوپاتولوژیک صورت گرفته پارامترهای پرولیفراسیون فیبروبلاستی، تشکیل استخوان جدید و بلوغ استخوان و روند معدنی شدن استخوان مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج بهتری در گروه مرجان نسبت به گروه کلسیم و کنترل کسب شد)0429/0p=).
نتیجه گیری
در یک نتیجه گیری با ارزیابی مرجان خلیج فارس مشخص شد که می تواند به عنوان یک ماده بیومتریال اوستئوکونداکتیو و داربست استخوانی برای التیام نقیصه استخوان درشت نی با افزایش استخوان سازی در ناحیه به نحو مطلوب عمل کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1169031 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!