بررسی کارایی فیلترهای زیستی در تصفیه گاز آمونیاک

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
حذف گاز آمونیاک از هوا به دلیل آسیب های شدیدی که این ماده سمی به محیط زیست و موجودات زنده می رساند، بسیار حائز اهمیت است. فرایند تصفیه زیستی، یک روش آسان مقرون به صرفه از نظر اقتصادی، ساده و کارآمد و همچنین دوست دار محیط زیست برای تصفیه ترکیبات آلاینده از جریان هوا می باشد. این پژوهش با هدف بررسی کارایی صافی زیستی با استفاده از کمپوست و گوش ماهی به عنوان بستر در تصفیه گاز آمونیاک انجام شده است.
روش بررسی
برای حذف گاز آمونیاک با توجه به پژوهش های انجام شده، از ستونی به ارتفاع 45 سانتی متر و قطر داخلی14سانتی متر از جنس Plexiglass شفاف که تا ارتفاع 26 سانتی متر با بستر کمپوست و گوش ماهی به نسبت 4: 1پرشده بود، استفاده شده است. در این مطالعه، کارایی صافی زیستی در ده گذرحجمی مختلف (1، 2، 3، 4، 5، 6، 7، 8، 9و10لیتر بر دقیقه) و 5 بازه مختلف غلظت (20-0، 40-20، 60-40، 80-60، 100-80 جزء در میلیون) در دمای 25 درجه سانتی گراد بررسی شده است.
یافته ها
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که با افزایش گذرحجمی و غلظت گاز آمونیاک به دلیل کاهش جمعیت میکروبی، میزان بازدهی کاهش می یابد. بازدهی بین 6/84% تا 2/98%متغیربوده است. بیشترین بازدهی در بار جرمی ورودی g/(m3.h) 19/0، در بازه غلظتی ppm 20-0، گذرحجمی یک لیتر بر دقیقه و زمان ماند بستر خالی 240 ثانیه بوده است.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده فرآیندتصفیه زیستی با بستر کمپوست و گوش ماهی برای حذف گاز آمونیاک از هوا کارآمد می-باشد. نتایج این پژوهش می تواند در طراحی و راهبری بهینه سیستم های بیولوژیکی کنترل گازآمونیاک در صنایع مورد استفاده قرارگیرد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
63 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1169415 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!