بررسی برخی ویژگی های اکولوژیکی دو گونه Thymus kotschyanus Boiss. Et Hohen و Thymus pubescens Boiss. & Kotschy ex Celak در استان آذربایجان غربی

پیام:
چکیده:

جنس آویشن یکی از گیاهان مهم در صنایع دارویی، غذایی، بهداشتی و آرایشی است. به منظور بررسی رویشگاه های طبیعی گونه های مختلف جنس Thymus در استان آذربایجان غربی، مطالعات مختلفی در سال های 1386-1384، در شرایط رویشگاهی اجرا شد. ابتدا بررسی های رویشگاهی در نقاط مختلف استان انجام شد و بعد با مراجعه به رویشگاه گونه های T. pubescens Boiss. & Kotschy ex Celak و T. kotschyanus Boiss. Et Hohen به ترتیب در مناطق حاجی بیگ و قوشچی، پلات گذاری و ثبت اطلاعات هر کدام از گونه های مورد نظر انجام گردید. در این بررسی علاوه بر اطلاعات مربوط به اقلیم و خاک منطقه، شاخص های رویشی همانند ارتفاع بوته، سطح تاج پوشش، تعداد شاخه های فرعی مورد اندازه گیری قرار گرفته و بررسی آماری انجام شد. نتایج حاصل از بررسی رویشگاهی نشان داد که گونه T. kotschyanus در دامنه ارتفاعی 2500-1450 متر و در شیب های 60-20 درصد و در جهت شیب شمالی با میانگین بارش 600- 400 میلی متر رویش دارد. گونه T. pubescens در دامنه ارتفاعی 2600-1900 متر و در شیب های 45-10 درصد با جهت شرقی و شمال شرقی با میانگین بارش 400- 250 میلی متر گسترش دارد. برای رویش گونه kotschyanus خاک سیلتی- کلی- لومی و برای گونه pubescens خاک سیلتی- لومی مناسب می باشد. درصد اسانس گونه pubescens در مرحله 50% گلدهی 12/1 و گونه kotschyanus، 78/1% بود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
412
لینک کوتاه:
magiran.com/p1171327 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!