تاثیر اجرای برنامه آموزشی طراحی شده توسط گروه همتا بر میزان افسردگی بیماران مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مولتیپل اسکلروزیس، از شایع ترین بیماری های سیستم عصبی مرکزی است که به دلایلی از جمله بروز در سنین جوانی و نداشتن درمان قطعی، باعث افسردگی می شود و با ناتوانی و عود بیماری همراه است؛ مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تاثیر آموزش گروه همتا بر افسردگی بیماران مولتیپل اسکلروزیس، در سال 1390 انجام شد.
روش تحقیق: در این مطالعه نیمه تجربی، پس از نمونه گیری به روش غیرتصادفی، نمونه ها به صورت تصادفی در دو گروه شاهد و آزمون قرار گرفتند. ابتدا برای افراد گروه همتا پنج جلسه آموزشی برگزار شد. پس از آماده کردن این گروه، در مرحله بعد، شش جلسه آموزشی توسط افراد گروه همتا برای گروه آزمون، در طول دو ماه برگزار گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه اطلاعات فردی، پرسشنامه 21 DASS و فرم های بازنگری خودگزارش دهی بود. داده ها با استفاده از آزمون های آماری کای دو، تی زوجی و تی مستقل در سطح معنی داری 05/0 P< تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
آزمون تی مستقل، اختلاف آماری معنی داری در نمره افسردگی بیماران گروه آزمون و شاهد قبل از مداخله نشان نداد؛ در حالی که همین آزمون، در دو گروه، پس از اجرای مداخله اختلاف آماری معنی داری را نشان داد (002/0= P). آزمون تی زوجی نیز اختلاف آماری معنی داری در زمینه کاهش افسردگی بیماران گروه آزمون، پس از مداخله نشان داد (001/0= P)؛ در حالی که در نمره افسردگی بیماران گروه شاهد، اختلاف آماری معنی داری را نشان نداد.
نتیجه گیری
برنامه آموزش گروه همتا، باعث کاهش افسردگی بیماران مولتیپل اسکلروزیس شد؛ بنابراین بکارگیری این برنامه آموزشی، به عنوان یک روش موثر و مقرون به صرفه توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
301 تا 309
لینک کوتاه:
magiran.com/p1171795 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!