بررسی مقایسه ای تغییرات فشار داخل چشم و همودینامیک بیمار پس از لولهگذاری داخل تراشه با لارینگوسکوپ مکینتاش، مککوی و ویدئو لارینگوسکوپ

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

شروع بیهوشی عمومی با لارینگوسکوپی منجر به تغییرات وسیع همودینامیک و فشار داخل چشم میشود. هدف از انجام این پژوهش، مقایسه پاسخ های همودینامیک و تغییرات فشار چشم پس از لوله گذاری تراشه با مککوی، مکینتاش و گلایداسکوپ بود.

مواد و روش ها

در یک کارآزمایی بالینی تصادفی، 180 بیمار در گروه سنی 20 تا 70 سال در کلاس I وII از انجمن بیهوشی آمریکا، تحت القاء بیهوشی عمومی با پروپوفل 2mg/kg، فنتانیل 1μg/kg و سیس آتراکوریوم mg/kg1/. در شرایط یکسان قرار گرفتند. پاسخ های همودینامیک و فشار داخل چشم در سه مرحله قبل، بعد از اینتوباسیون و 5 دقیقه بعد از لوله گذاری ثبت گردید.

نتایج

فشار متوسط شریانی و تعداد ضربان قلب در هر سه گروه پس از لوله گذاری نسبت به زمان قبل از لوله گذاری افزایش یافت، اما تفاوت معنی داری بین سه گروه وجود نداشت. بررسی نتایج فشار داخل چشم پس از لوله گذاری با گلایداسکوپ، کاهش معنی داری نسبت به دو گروه دیگر نشان داد. کاهش معنی داری در فشار داخل چشم بلافاصله پس از لارینگوسکوپی در گروه مککوی نسبت به مکینتاش مشاهده نشد. همچنین، اختلاف معنی داری در دقایق قبل و 5 دقیقه پس از لارینگوسکوپی در هیچ یک از گروه ها در فشار داخل چشم وجود نداشت.

نتیجه گیری

با توجه به تغییرات کمتر فشار داخل چشم با گلایداسکوپ همراه با عدم تفاوت پاسخ های همودینامیک بین سه روش لوله گذاری، به نظر می رسد بهتر است در اعمال جراحی چشم، از روش لوله گذاری تراشه با گلایداسکوپ استفاده شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
111
لینک کوتاه:
magiran.com/p1171858 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!