ارزیابی کمی در تکوین رویان های موش سوری حاصل از لقاح آزمایشگاهی تخمک های بالغ حاصل از تحریک تخمدان با استفاده از ترکیب HMG و استرادیول والرات

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
استرادیول اثرات مثبتی در فولیکوژنز و مراحل تکوینی رویان دارد. این مطالعه به منظور ارزیابی کمی در تکوین رویان های موش سوری حاصل از لقاح آزمایشگاهی تخمک های بالغ به دست آمده از تحریک تخمدان با استفاده از ترکیب HMG و استرادیول والرات(E2) انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی 40 سر موش سوری به طور تصادفی در دو گروه 20 تایی قرار گرفتند. گروه کنترل HMG به میزان 10IU/mouse به تنهایی دریافت نمود و به گروه آزمایشی HMG 10IU/mouse و استرادیول والرات 1μg/mouse به صورت داخل صفاقی تزریق شد. پس از القای تخمک گذاری توسط HCG تخمک های حاصله از نظر مورفولوژی ارزیابی شدند. تخمک های بالغ MΙΙ به منظور انجام IVF به محیط کشت لقاح حاوی اسپرم های ظرفیت گیری شده منتقل شدند. سپس رویان های حاصله از نظر میزان تکوین تا مرحله بلاستوسیست ارزیابی شدند.
یافته ها
اختلاف بین میانگین کل تخمک های حاصل از القای تخمک گذاری پس از تحریک تخمدان و درصد تخمک های سالم در گروه های کنترل و آزمایش از نظر آماری معنی داری نبود. در میان تخمک های لقاح یافته، درصد تکوین و رسیدن به مرحله دوسلولی در گروه کنترل 21.87±34.22 و در گروه آزمایش 20.68±36.83 تعیین شد. درصد رویان هایی که به مرحله بلاستوسیست رسیدند در گروه کنترل 26.5±49.41 و در گروه آزمایش 30.17±62.02 به دست آمد. اختلاف آماری معنی داری در بین دوگروه مشاهده نشد.
نتیجه گیری
اضافه نمودن استرادیول به HMG به عنوان عامل تحریک تخمدان اثر فزاینده ای بر کمیت تخمک ها و رویان های حاصله ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1172460 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!