بررسی اثر درمانی ترکیب گلوکز، انسولین، پتاسیم (GIK) و تاثیر آن بر روی سطوح خونی NT.Pro BNP و Hs.CRP در بیماران نارسایی حاد قلبی

پیام:
چکیده:
مقدمه وهدف
در قرن اخیر به طور متوسط 30 % علت مرگها در همه کشور ها بیماری های قلبی عروقی بوده است. یکی از شایع ترین مشکلات قلبی نارسایی قلبی است که باعث افزایش مرگ و میر و کاهش کیفیت زندگی بیماران می شود. بیماری های ایسکیمیک و دریچه ای قلب، میوکاردیت و هیپرتانسیون شایعترین علل نارسایی قلب می باشند. سندرم نارسایی حاد قلبی علت شایع بستری در بیمارستان است. یکی از اهداف مهم درمانهای قلبی، درمان زودرس و مناسب نارسایی حاد قلبی و کاهش مرگ و میر ناشی از آن می باشد و از جمله درمان های مطرح استفاده از محلول GIK در بیماران انفارکتوس حاد و نارسایی حاد قلبی است. این مطالعه به منظور ارزیابی اثر استفاده از GIK در درمان نارسایی حاد قلبی طراحی شد.
روش کار
در این کارآزمایی بالینی میزان کاهش سطح خونی Hs.CRP و NT.proBNP بعنوان معیار پاسخ درمانی به تجویز محلول GIKدر نظر گرفته شد. 50 بیمار مراجعه کننده با علائم سندرم نارسائی حاد قلبی با EF <40% بصورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند.در هر دو گروه در بدو ورود آزمایشات NT.pro BNP وHs-CRP انجام و درمان کلاسیک نارسایی حاد قلبی شروع گردید. درگروه مداخله علاوه بر درمان معمول محلول GIKنیزشروع و برای مدت 48 ساعت ادامه یافت و در گروه کنترل پلاسبو (سرم half saline) تجویز گردید. آزمایشات NT.pro BNP وHs-CRP در روزهای سوم و پنجم نیز تکرار و ثبت گردیدند.
نتایج
اگر چه کاهش واضحی در هر دو گروه در مقادیرNT-Pro BNP وHs-CRP دیده شد ولی در میزان کاهش آنها بین دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده نگردید.
نتیجه نهایی: در مطالعه حاضر و مطالعات مختلف اثرات مفید استفاده ازGIK در انفارکتوس حاد و موارد نارسایی مزمن قلبی مشاهده شده است ولی اثبات اثرات بیشتر آن در درمان نارسایی حاد قلبی نیاز به مطالعات بیشتری دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
177
لینک کوتاه:
magiran.com/p1173004 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!